Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

R27 carburateur problemen & coaten tank 18 jan 2015 13:45 #1

  • Bas Zilver
  • Bas Zilver's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Hallo allen,

Ik ben momenteel bezig met wat werk aan een BMW R27. De motor is in goede staat (hij is begin 1999 volledig gerestaureerd) maar heeft nu een paar aandachtspunten
-Originele carburateur lekt aan de onderkant van de vlotterkamer.
-Lichte roestvorming in de tank.
-Voor de rest standaard onderhoud (alle vloeistoffen, kleppen stellen).

De tank ligt van de motor af en is schoongemaakt. Vervolgens ga ik deze behandelen met een roestoplosser + een coating om toekomstige roestproblemen te voorkomen.

De carburateur is een BING 1/26/55. Deze carburateur is denk ik origineel op de BMW R27 geleverd maar zoals ik al zei, lekt deze aan de onderkant van de vlotter kamer, zie foto;

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



De benzine lekt langs het het huis van de vlotterkamer en de messing 'insteek' (wat is de naam hiervan in hemelsnaam? :+ )

In deze foto kun je de lekkage zien. Ik houd met mijn vinger de opening dicht waar normaalgesproken de vlotternaald doorheengestoken zit.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Dit onderdeel kun je er volgens mij niet zomaar uitschroeven? In de vlotterkamer zit een soort van 'hoedje' wat op elkaar geperst of gegoten lijkt te zitten. Heeft iemand een oplossing hiervoor of kan deze carburateur bij het grofvuil? '(

Foto van het hoedje in dde vlotterkamer:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



De tank ligt van de motor af en is schoongemaakt. Vervolgens ga ik deze behandelen met een roestoplosser + een coating om toekomstige roestproblemen te voorkomen.

Het schoonmaken van de tank gaat zonder problemen. Hieronder wat sfeerfoto's:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Voor degene welke zich afvragen wat dit voor wancreatie is }) Plastic zak m.b.v. elastiekjes vastgemaakt aan een HT&K ventilator.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

R27 carburateur problemen & coaten tank 19 jan 2015 21:00 #2

  • Maarten de Rooij
  • Maarten de Rooij's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 2
Ha Bas,

De BING 1/26/55 carburateur is origineel van een R26 vanaf juni 1956 (zie Mono Technisch Handboek II, blz.87 en 102). Maar een R27 zal er ook best wel goed mee rijden.

Met de carburateur van mijn R27 (BING 1/26/83)had ik exact hetzelfde probleem.

'De Knalpot' heeft dat toen gerepareerd: het messing onderdeel (tja, hoe noem je zoiets? Vlotternaaldzitting?) vervangen voor een origineel nieuw. Vakkundig en netjes uitgevoerd. Het koste wel wat, maar daarmee had ik wel weer een goede carburateur. Mogelijk is het onderdeel ook zelf te vervangen, maar het moet wel helemaal 100 % recht zitten, anders klemt de vlotternaald, of sluit juist niet goed meer af. Dat moet zeer nauwkeurig gemonteerd worden.

Mocht je toch besluiten de carburateur weg te gooien (ik zou het maar niet doen) wil je hem dan mijn kant uitgooien? ☺

De tank heb ik toentertijd eerst met aquarium grind uitgeschuurd. Het is nog wat fijner dan gewoon fijn grind, maar wel lekker scherp. Dat ging super, op een paar lamme armen na. Het schuren/draaien maar over een paar dagen verdeeld, iedere dag een poosje. Niet iedereen is nou eenmaal in het bezit van een betonmolen. Daarna met ontroester gespoeld, vervolgens 2 componenten coating erin. Ik ben tevreden over het resultaat.

Succes verder.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Roelof-Jan Zilver, Bas Zilver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

R27 carburateur problemen & coaten tank 21 jan 2015 13:27 #3

  • Bas Zilver
  • Bas Zilver's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Hallo Maarten,

Bedankt voor je reactie. Ik zal de knalpot opslaan mocht ik geen andere oplossing vinden voor dit carburateur probleem =). In het monotechnisch handboek staat een beschrijving van exact ditzelfde probleem waarbij men dit met een metaallijm heeft opgelost. Vraag is dan natuurlijk hoelang dit goed blijft, en welke metaallijm men hiervoor nodig heeft.

Groeten,

Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

R27 carburateur problemen & coaten tank 19 juli 2015 13:48 #4

  • Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
Inmiddels zit de tank weer gemonteerd. Netjes ontroest, maar geen coating gebruikt. Ik ben bang dat vroeg of laat de coating toch weer loslaat of oplost en dat er dan 'grote' plakkaten in het 'systeem' gaan rondzwerven, met alle gevolgen van dien. Verder heb ik de benzinekraan vervangen en daarbij is meteen een rond koperen filterhuls over de beide inlaatpijpjes geplaatst. Binnen in de tank dus, je ziet er niets van. Nu is het dus zaak om de tank goed gevuld te houden, vooral in de winter, zodat roest geen kans krijgt. Ik gebruik uitsluitend Shell V-power of BP Ultimate. Beide bevatten geen ethanol en dat is juist de boosdoener voor deze oudjes, dat veroorzaakt op den duur roest doordat ethanol water aantrekt.

Bij de eerste keer testen startte de R27 erg moeizaam. Ik had de carburateur (een /5 model, nieuw) wel uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar bij hernieuwde controle bleek de stationairsproeier helemaal 100% dicht te zitten. Die heb ik vervangen door een nieuw exemplaar. Daarna was het één trap en lopen :) , en mooi ook!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1