Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Belangrijk

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 16 juli 2019 20:17 #1

• Jos Smeets
  • Jos Smeets's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Beste mono collega's, ik zit toch met een ferm probleem. Mijn BMW R 25/3 is bijna klaar na een langdurige restauratie, ik heb er een elektronische ontsteking van Hans Beck in laten monteren. Dat zou goed moeten zijn, zeker volgens Hans. Als ik nu eens een beetje op die Duitse staart wil trappen, kom ik niet boven de 80 km per uur uit, terwijl dat voordien (vorig jaar nog) met de zon in de rug 100 km zag voorbij flitsen. Geef ik boven de 80 km extra gas (er is nl nog genoeg marge om extra gas te geven), dan houdt de BMW net in, in plaats van wat rapper te rijden. Rara, wat is dat???? Wie heeft er een mogelijk idee. Ik heb eens links en rechts geïnformeerd en tot nu toe houdt men het op volgende mogelijke oorzaken: te weinig brandstof (uit de benzine kraan komt genoeg), wat ik bij Roelof lees, geen Shell getankt, maar wat anders waardoor er vervuiling optreedt? Vandaag hoor ik van weer een andere kenner, de combinatie luchttoevoer en brandstof toevoer is niet goed, of een andere sproeier (groter) gebruiken, .... Zelf had ik al bedacht de carburateur schoon te maken... Ik sta open voor jullie ideeën, zaterdag ga ik naar een bevriend garagist, die mij hierbij wil gaan helpen, maar ik neem jullie tips heeeeeel graag mee. Bij voorbaat heel veel dank en je krijgt een eeuwige glimlach weer terug als ik de naald richting 100 km / u zie kruipen... Jos Smeets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 25 juli 2019 08:23 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Jos,

Misschien heb je er niet aan gedacht maar onder je tank zit aan de vaste tankbuis toch een luchtfilter? Heb je daar al eens naar gekeken?. Staat die per ongeluk niet een beetje teveel dicht?. Er kunnen legio oorzaken zijn dat je normaal stuk voor stuk moet uitzoeken.
Ed. Steur.

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 25 juli 2019 11:50 #3

• Jos Smeets
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Ja hoor, als ik aan de schuif beweeg, wordt het alleen maar van kwaad naar erger.. Morgen volgt er een schoonmaak van de carburateur en afstellen door een deskundige, we gaan het zien...

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 26 juli 2019 10:33 #4

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Jos,

Als je aan de schuif zit wordt het dus erger, dat duidt op benzinegebrek en waarschijnlijk een beetje verstopte hoofdsproeier. Je hebt gekeken dat er genoeg benzine uit de kraan komt. Hoelang heb je dat laten lopen?. Er zit als het goed is in je tankkraanopening wel een lange filter geschoven die over de kraanpijpjes zit. De benzine komt dus gefilterd in je kraan maar als je filter door vervuiling het niet aan kan krijg je op gegeven moment toch te weinig benzine in je kraan. Heb je met de restauratie de kraan en het filter er uit gehad?. Sommige benzine kranen hebben in de uitstroming ook nog een filter zitten. Laat de kraan dus even langer lopen, vang het op en kijk of het goed blijft lopen. Dan weet je dat zeker. Groetjes, Ed. Steur.

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 27 juli 2019 13:04 #5

• Jos Smeets
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
de carburateur is onlangs gereinigd, de sproeier is nieuw, de ontsteking is vervangen door een electronische ontsteking, en toch blijft het probleem voorlopig

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 27 juli 2019 13:05 #6

• Jos Smeets
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
er zit een nieuwe benzine kraan in, na de restauratie, de sproeier is onlangs vervangen (gisteren0, de benzine naald is vervangen (gisteren), pakkingen vervangen, etc etc.. Ben dan ten einde raad soms he? Dus de gouden tip is hier idd goud waard.....

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 27 juli 2019 21:58 #7

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Jos,
Je zal wel begrijpen dat ik niet een pasklare oplossing voor je heb, daar zijn de mogelijkheden van de oorzaak te talrijk voor. Ik neem aan dat je met de restauratie je blok uit elkaar is geweest en je alles zo goed mogelijk hebt gedaan.

Zo aan je verhaal te horen krijg je te weinig brandstof op hogere toerentallen. Je benzine kraan is nieuw en je carburateur is uit elkaar geweest en heb je allerlei dingen vervangen. Heel belangrijk is je vlottergewicht dat voor een R25/3 bing carburateur 11 gram moet zijn. Dat gewicht is niet zomaar gekozen, daarmee wordt je vlotternaald afgesloten.

Je kan echter ook een Sawe carbrateur hebben waar ik geen gegevens van heb. Als je hoofdsproeier te weinig brandstof geeft moet je de gasschuifnaald een kerf omhoog zetten. Rij met je warme motor een kilometer met 3/4 gas open, trek je koppeling in en zet je contact uit. Draai je bougie er uit en heeft die dan een grijze kleur? Dat staat het te arm, naald dan nog een stand omhoog tot je een licht bruine kleur op de bougie ziet.

Je hebt nu electronische ontsteking, heb je gecontroleerd of je vervroeging goed werkt en het aantal graden haalt op je vliegwiel? Zijn je kleppen goed afgesteld en is je compressie goed? Allemaal dingen dat je kan controleren tot je de oorzaak hebt gevonden. Rij eens zonder luchtfilter, heb je die wel schoon gemaakt?. succes met de fout opsporen. Groetjes, Ed. Steur.

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 27 juli 2019 22:32 #8

• Jos Smeets
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
hoi beste Ed, heel erg bedankt voor je moeite en uitgebreid antwoord. Op dit moment staat mijn BMW bij Jan van BMW Parts (Salis) in Bergen op Zoom. Hij heeft de carburateur schoongemaakt (Ultra sonisch) en proberen af te stellen. De carburateur is vh type BING. Hij heeft vast ook met de gasschuif geexperimenteerd. Voor alle zekerheid heb ik je mail door gestuurd naar hem toe, ik heb hier allemaal geen verstand van en moet dit helaas uit besteden. Heb idd wel vette pech met de aankoop van een zekere Ron de Jong (onthoud die naam maar goed, hij komt uit Doetichem en verkoopt regelmatig oude BMW motoren, die hij zogenaamd door een zekere Gerrit Thijssen uit Hattum heeft laten restaureren). Ik heb de motor gekocht voor 6000 euro en mijn restauratie teller staat onderhand op 11000 euro, door oa de Knalpot uit Rilland, een kennis via jullie club , een garagist uit Sijsele en nu dan Jan Salis. Meest gaat op aan uren. De electronische ontstekingkomt van Hans Beck meen ik en is door een lid v jullie gemonteerd en nu dan gecheckt door Salis. Ze gaan voro alles uit te sluiten de gewone ontsteking weer terug monteren en kijken of het daar aan zou kunnen liggen. Ook worden de kleppen gecheck (verende kleppen) of het daar aan ligt. Maar zoals ik al zei, heb ik je mail door geappt naar Salis. Dus heeeeeel erg veel bedankt, groet Jos

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 28 juli 2019 12:37 #9

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Jos,

Je verhaal lezende ben je veel geld kwijt geraakt en dacht je een gerestaureerde motor te kopen. Er kan je veel overkomen waar je niet op bedacht bent, vooral als je zelf de benodigde vakkennis mist. Dat je het uitbesteed kost natuurlijk ook veel geld en je probleem nog niet is opgelost. De personen die jij noemt ken ik niet persoonlijk. Salis ken ik als bedrijf net als de knalpot maar heb ik geen ervaring met hun. Zij zouden het wel op moeten kunnen lossen voor je. Misschien is het straks opgelost met de oude ontsteking. Dat je mijn mail hebt doorgestuurd is prima en misschien hebben ze er iets aan. Ik hoop dat het straks is opgelost en je dan blij bent. Sterkte Jos,

Ed. Steur.

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 28 juli 2019 14:32 #10

• Jos Smeets
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
merci Ed, ik ga er elke keer van uit, dat het opgelost is, tot heden kwam er weer een keer nadien. Krijg natuurlijk ook af en toe mijn twijfels. Ik krijg net een bericht binnen, dat de 'klepspeling' wat krap staat? Zou dat mogelijk nog een oorzaak kunnen zijn van het debacle? Als alles achter de rug is, dan hoop ik idd dat ik het hoofdstuk restauratie kan afsluiten..

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 29 juli 2019 04:42 #11

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Jos,

Het is maar wat men bedoelt met iets te krap staan. Een klep heeft speling nodig als compensatie van uitzetten van de gebruikte materialen door warmte. De kleppen zelf zetten door warmte uit maar bepaalde in de klep verwerkende technieken beperken het uitzetten van de klep. Bij onze mono,s stond dat nog redelijk in de kinderschoenen. Onze mono heeft een in, en een uitlaatklep en deze klep vaak roodheet in de motor zijn werk doet. Als een klep te strak staat blijft hij langer open staan en sluit dus ook later. Dat kan tot compressieverlies leiden en als gevolg daarvan vermogensverlies oplevert. Voor de uitlaatklep is een juiste klepspeling ook erg van belang zodat als de klep korte tijd gesloten staat hij zijn warmte af kan geven aan de cilinderkop. Een te strakke uitlaatklep kan je een verbrandde klep opleveren omdat hij zijn warmte niet genoeg kwijt kon, met als uiterst gevolg geen compressie meer. De inlaatklep blijft veel koeler door het koude luchtmengsel. Het is dus om allerlei redenen van belang dat de klepspelingen op OT voor de arbeidsslag juist staat afgesteld. Een iets te strak gestelde klep heeft altijd wat invloed en kan dus iets vermogen kosten.
Groetjes, Ed. Steur.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Piet Leijten

BMW R25/3 houdt na 80 km/uur in als ik gas extra wil geven 29 juli 2019 04:59 #12

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
in bovenstaand stukje met deze zin: De kleppen zelf zetten door warmte uit maar bepaalde in de klep verwerkende technieken beperken het uitzetten van de klep. Moet zijn: De kleppen zelf zetten door warmte uit maar bepaalde in de klep verwerkte technieken beperken het uitzetten van de klep.

• Pagina:
  • 1