Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Welke benzine? 21 feb 2020 20:14 #1

• Robert Windrich
  • Robert Windrich's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Vroeger voldeed normaal loodhoudend. Daarna normaal met loodvervanger voor nog onaangepaste cilinderkoppen (de mijne). Nu denk ik dat we met die 10% bijvoeging van ethanol over moeten gaan op benzine zonder ethanol en met loodvervanger?

Deze week zowel van BP als van Esso schriftelijk bevestigd gekregen dat de Ultimate 98 resp. Synergy Supreme + zeker ethanolvrij zijn. Zijn we nu veroordeeld tot het tanken van super of kan het ook anders?

Nu ben ik benieuwd of iemand weet welke specifieke onderdelen (pakkingen, kurkjes, slangen of kunststof delen) bij de mono ethanolgevoelig zijn (en of die eenvoudig kunnen worden vervangen door ethanolbestendige materialen) en misschien zelfs zijn mono al ethanolproof heeft gemaakt? Roest in de tank is vast wel te voorkomen met een goede epoxycoating?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke benzine? 21 feb 2020 20:50 #2

• Roelof Jan Zilver
  • Roelof Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Beheerder
  • Ontvangen bedankjes 5
Voor zover mijn kennis strekt wordt (ook door Fehac) voor klassieke motorfietsen uitsluitend ethanolvrije benzine geadviseerd. Bij Euro95 ging de tank op termijn al roesten (doordat ethanol water aantrekt) laat staan bij de huidige versie met 10% ethanol. Alternatief kan nog zijn om een 'benzine' op alkylaatbasis zoals bv Aspen te gebruiken. Voor de kosten hoef je het bij een 'normaal' gebruik van een klassieker ook niet te laten. Op jaarbasis maakt dat niet veel uit. Bij gebruik van Euro95 ging bij mij een jaar of 10 geleden de carburateur totaal verstopt zitten toen de motor een winter er mee gestaan had. En dus een roestige tank. Sindsdien gebruik ik dus uitsluitend Shell V-power, BP Ultimate en dat soort benzines.

Welke benzine? 22 feb 2020 01:34 #3

• Robert Windrich
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Volgens mij is een mono ethanolbestendig als het volgende van toepassing is:

Benzinetank voorzien van een goede 2 componenten Epoxy coating.
Gaasfilters in de tank en kraan geen kunststof maar bv messing (beide leverbaar).
Afdichtingen bij kraan en in de carburateur alleen fiberringen (standaard).
Karcoma benzinekraan met een gaatjesschijf van Viton i.p.v. natuurlijk rubber (leverbaar).
Ethanolbestendige Benzineslangen (leverbaar).
Geen kunststof vlotter maar bv een van messing (standaard).

Al met al een kleine ingreep of zie ik nog iets over het hoofd?

Welke benzine? 22 feb 2020 10:14 #4

• Roelof Jan Zilver
  • Roelof Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Beheerder
  • Ontvangen bedankjes 5
Als je alle dagen rijdt zal het misschien wel gaan. Omdat benzine met ethanol snel(er) veroudert zou ik het niet durven gebruiken bij klassiekers die niet 'elke' dag op de weg zitten. Zeker als ze in de winter zo 6 maanden stil staan denk ik dat je last gaat krijgen. Bij 2000km per jaar is het financiƫle verschil tussen Euro95 en een premium een paar koppen koffie per jaar dus waarom zou je het willen?

Welke benzine? 22 feb 2020 10:36 #5

• Robert Windrich
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Het is dan ook geen geldkwestie maar ik zou het doen om dezelfde reden als waarom je je motor loodvrij zou willen maken. Je bent dan minder afhankelijk en vergroot je vrijheid. Dat hoort toch wel bij motorrijden? Bij langer stilzetten kun je beter je tank en vlotterkamer leeg maken en het geheel droog wegzetten. Is ook een stuk veiliger :)

Ben overigens ook benieuwd of er over een aantal jaren nog wel ethanolvrije benzine te krijgen is.

Welke benzine? 22 feb 2020 11:52 #6

• Robert Windrich
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Update (bedankt Roelof Jan)

Volgens mij is een mono ethanolbestendig als het volgende van toepassing is:

Benzinedoprubber van ethanolbestendig materiaal.
Benzinetank voorzien van een goede 2 componenten Epoxy coating.
Gaasfilters in de tank en kraan geen kunststof maar bv messing (beide leverbaar).
Afdichtingen bij kraan en in de carburateur alleen fiberringen (standaard).
Karcoma benzinekraan met een gaatjesschijf van Viton i.p.v. natuurlijk rubber (leverbaar).
Ethanolbestendige Benzineslangen (leverbaar).
Geen kunststof vlotter maar bv een van messing (standaard).

Welke benzine? 22 feb 2020 12:19 #7

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Robert,
quote; Al met al een kleine ingreep of zie ik nog iets over het hoofd? Ja.

Ik had bij mijn Jawa de tank voorzien van een goede epoxy en zag er goed uit. Met invoering
van euro 95 met Ethanol loste de epoxylaag in de tank op. Wat een bende, zie dan je tank maar
schoon te krijgen en deed ik met een chemisch middel. Nooit Epoxy gebruiken in je tank dus en
nooit je motor lang met een volle tank laten staan. De Karcomakraan is Ethanol bestendig. Ik
rij al jaren met Aspen benzine en loopt de motor er beter door en is de brandstof veel schoner.
Als ik met de Mono heb gereden zet ik de kraan dicht en laat ik altijd de carburateur leegdraaien.
Ethanolhoudende benzine veroudert al in 1 jaar.

Groetjes, Ed. Steur.

• Pagina:
  • 1