Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Carburateur R25(-0) vervangen 27 juni 2023 18:11 #1

• Iris van der Waal
  • Iris van der Waal's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

De carburateur van onze R25(-0) is aan vervanging toe, er zit nog wel de originele Bing 1/22/28 op maar diverse delen zijn al vervangen met delen die er niet echt op horen te zitten. De Bing laten reviseren of inruilen gaat nogal in de papieren lopen...

Onze vraag is eigenlijk of er al iemand is die al ervaring heeft met een Mikuni VM22-133 (deze kan er volgens mij prima op (na een kleine aanpassing op de steek van de flens aansluiting)  De hoofdsproeier lijkt dezelfde als in de Bing, de stationair sproeier zou van 30 naar 45 moeten, ik loop dan wellicht vast met de naald of is dit dan 'gewoon' af te stellen? En wat de doen met het luchtfilter, de originele is dan niet meer nodig?
Eventueel andere ervaringen met andere carburateurs zijn natuurlijk ook welkom, we hebben verder nog geen actie ondernomen, maar willen binnenkort wel weer kilometers gaan maken. Dit was nogal een onaangename verrassing...

Alvast dank!

Groeten,

Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carburateur R25(-0) vervangen 01 juli 2023 12:17 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Richard,  
Je omschrijft je vraag niet goed. Je stelt:
De hoofdsproeier lijkt dezelfde als in de Bing, de stationair sproeier zou van 30 naar 45 moeten, ik loop dan wellicht vast met de naald of is dit dan 'gewoon' af te stellen? 

De hoofdsproeier heeft altijd een eigen sproeier van een bepaalde maat voor het vermogen van de motor.  Als die te klein is en je motor gaat inhouden moet je die vervangen voor een grotere sproeier. Is het verschil veel groter dan loop je de kans dat je die ook moet vervangen maar meestal is dat niet nodig. Naalden hebben meestal een paar kerfjes met een borgje waarmee je de naald kan verhogen of verlagen, dus meer brandstof of minder.  

De stationaire sproeier is bijna altijd een aparte sproeier die je meestal van buitenaf gewoon kan vervangen voor een grotere of kleinere sproeier. 

Ed.  
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Iris van der Waal

Carburateur R25(-0) vervangen 14 juli 2023 13:01 #3

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Richard,  
Je hebt nu een nieuwe Mikuni VM22-133 carburateur tot 250CC en is best goed. Een goede luchtfilter moet je altijd doen en is een papierfilter nog het beste wat er is want in de lucht zit altijd deeltjes dat je niet in je motor moet hebben dat anders zuigerschade tot gevolg kan hebben. 

Nu moet je niet denken dat je Mikuni gelijk goed werkt en sproeieraanpassingen nodig zijn en dat geef je zelf al aan. Er zijn mensen die 5 keer sproeiers hebben gewisseld en moet je steeds proefritten maken en er geen gat mag zitten tussen je stationaire en je hoofdsproeier. Merk je een gat zet dan je naald omhoog. Of sproeiermaten altijd gelijk zijn aan Bing of andere spoeiers weet ik niet maar vermoedlijk wel. 

Het wordt dus veel experimenteren met de spoeierbezetting tot je het volledige vermogen en snelheid uit de motor haalt. Met een CO meter kun je dat wel aan het CO percentage zien of op de oude manier op 3/4 gas rijden, de bougie er uit halen en naar de kleur kijken. Te arm mag zeker niet en moet de kleur licht bruin zijn. 
Met Mikuni heb ik verder geen ervaring en wens ik je veel succes en sterkte. Laat je ervaring maar weten.

Groet, Ed. Steur. 

Carburateur R25(-0) vervangen 25 juli 2023 16:20 #4

• Iris van der Waal
  • Iris van der Waal's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Ed,

Excuus voor de late reactie, ben een beetje druk geweest...

Dank voor je reactie, echter heb ik na ontvangst van het clubblad, daar stond een advertentie in van Salis, contact opgenomen met Jan en ben even langsgegaan met de Carb.
Jan is trouwens een hele fijne kerel, hij denkt rustig mee en neemt serieus de tijd voor je. Een aanrader wat mij betreft!
Gelukkig kon ik met wat verse onderdelen weer terug naar huis en, ik ken een handige gozert, is de carb opgekotterd naar de eerste overmaat gasschuif, nieuwe naald en sproeiers zijn gemonteerd. De sproeier bezetting van de 'originele' Bing klopte voor geen kant, dat is op zich al vreemd...
Ik moet de carb nog monteren en afstellen dus op dit moment daarover nog geen resultaat.

Neemt niet weg dat ik, bij wat meer tijd, zeker met een Mikuni wil gaan experimenteren, Maar voor nu gaan we voorlopig nog even met de Bing rijden.

In ieder geval dank voor de reactie en wordt dus nog vervolgd, er staan nog meer projecten op ons lijstje dus de tijd en energie die erin is gegaan komt op een dag zeker weer terug.

Groeten,

Richard

Carburateur R25(-0) vervangen 29 juli 2023 07:08 #5

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Richard,
Dank je wel voor je antwoord. Ik heb je hele verhaal gelezen en je naar Salis bent geweest. De  
de carb is gekotterd naar de eerste overmaat gasschuif, nieuwe naald en sproeiers gemonteerd. De sproeier bezetting van de 'originele' Bing klopte voor geen kant, dat is op zich al vreemd...

Begrijp ik nu goed dat van de nieuwe Mikuni de gasschuif naar de 1e overmaat is gegaan of is dat bij de Bing gebeurd?. Het zal wel bij de bing zijn denk ik.  Dat scheelt een hoop valse lucht.  Als de sproeier bezetting van de 'originele' Bing niet klopte dan is een echte hobbyist aan de gang geweest. Ik hoor je wel als je weet hoe het gaat werken na montage. 

Neemt niet weg dat ik, bij wat meer tijd, zeker met een Mikuni wil gaan experimenteren, dat is natuurlijk ook goed. Maar voor nu gaan we voorlopig nog even met de Bing rijden. Dat is een goed besluit want die hoort er op he. Met jou ervaringen en je lijstje kun je misschien wel wat kopij inleveren voor de Mono Revue want niet iedereen heeft een computer.
Veel succes Richard en hou mij op de hoogte.  
Ed. Steur. 

• Pagina:
  • 1