Het lukt me niet om het benzineverbruik van mijn R25 uit 1952 zuiniger te krijgen dan 1l op 20 km. Volgens de fabrikant moet 1 : 30 mogelijk zijn. En ik meen me te herinneren, dat ik dit 50 jaar geleden met deze motor ook realiseerde.
Ik tank nu E5 van BP, en dat bevat geen ethanol.
Toestand van de motor:
Kleppen gesteld, olie ververst, elektronische ontsteking van Hans Beck, nieuwe bobine, bougie kabel, en bougie.
Compressie gemeten (warme motor): 6,3 bar (Volgens het boekje compressie verh. 6,4 - 6,5).
In de 70-er jaren overmaat zuiger geplaatst, alle lagers vervangen, sindsdien hooguit 10.000 km gereden.
In 2024 Nieuwe hoofdsproeier + naald geplaatst.
Bougie kleur: kern grijs-bruin, rand zwart met roet.
De luchtschuif heeft speling in het carburateur-huis, daar is sinds de 70-er jaren nooit iets aan gedaan. Maar wat daarvan het gevolg is, is onduidelijk.
De carburateur kan gereviseerd woorden, dan is de overmatige speling tussen gasschuif en carburateur weer teruggebracht tot de toegestane speling.
Vraag: heeft iemand ervaring met brandstofverbruik en deze revisie?
Vriendelijke groeten,
Peter van Waveren