Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Achterveer 29 juni 2022 20:51 #1

• Frank van Schie
  • Frank van Schie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Leden,
bij het wisselen van het motorblok van de R25, bleek een achterveer gebroken. Nu is er altijd ruimte op de as van de vering als je bijv. het cardan monteert. Nu is mijn vraag: is er iemand die een langere veer gemonteerd heeft ter compensatie van die ruimte?  10 ipv 9 windingen. Het zou mijn inziens ten goede komen van de veerweg. In de rijstand met de bestuurder erop zakt de motor toch wel in de vering.
Ik ben benieuwd naar de reacties, ervaringen of ideeën.
groeten van Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Achterveer 06 juli 2022 14:26 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Frank,    6 juli 2022

Je vraag of iemand een langere achterveer in een R25 of 25/2 heeft gemonteerd kan ik geen antwoord geven. Men geeft maar 1 veer aan als origineel onderdeel en het aantal windingen staat er niet bij. Wat je in de gaten moet houden is veel belangrijker. Als je motor weer rijklaar is moet het zo zijn dat de aandrijfsas horizontaal staat met in ieder geval het gewicht van de bestuurder erbij. Dat is de ideale stand. De aandrijfas heeft aan de voorkant een hol pijpje dat over het knobbetje van de uitgaande as van de versn bak schuift. Als die hoek te groot is slijt dat pijpje flink uit en breekt uiteindelijk de kelk van de aandrijfas kapot. Dat pijpje centreert je aandrijfas op de uitgaande as en zit binnen de hardyschijf. Je aandrijfas moet dus horizontaal staan met de uitgaande as van de versnellingsbak. Dat is de ideale stand. Ik heb die pijpjes wel gezien die helemaal zijn uitgesleten en altijd aan 1 kant terwijl dat pijpje van hard materiaal is. Je hardyschijf gaat ook snel kapot als de holle as teveel ruimte heeft dus is het altijd zinnig om het te controleren. Ik vul dat pijpje altijd met vet en sluit het met een taps (kraan) rubbertje achter de knobbel af zodat het vet in het pijpje blijft zitten. Dat scheelt slijtage. 

Groeten, Ed. Steur.      

Hardyschijf. 

Achterveer 09 juli 2022 09:36 #3

• Frank van Schie
  • Frank van Schie's Profielfoto Onderwerp Auteur
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Ed,
bedankt voor het meedenken. Je roert daar een goed punt aan. Toch ga ik het verder onderzoeken of iets mogelijk is. Een aantal mogelijkheden: een veer van de R51 of een andere veer met 10 gangen. In de loop van de afgelopen 70 jaar zijn de mensen groter en zwaarder geworden. Ook zal de materiaalsterkte van de veer wat afgenomen zijn. Bij het inveren met een andere veer, zal het onderste busje niet meer zo snel vrij komen en scheef komen te zitten. Heeft maar een heeeel klein randje van de glijbuis om te klemmen op het frame.
ik zal je op de hoogte houden Ed.

Achterveer 10 juli 2022 08:35 #4

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Frank,

Ik denk altijd met onze Monoleden mee als er een probleem is. Je achterveer is gemaakt van verenstaal en is erg hard. Dat een oude veer wel eens breekt is een bekend verschijnsel dat bij auto,s ook vaak voorkomt. Of je een passende veer kan vinden is die kans erg klein. Misschien dat je qua diameter wel een veer kan vinden en als die te lang is moet er dan toch wel wat van af geslepen worden, maar dan is de afgeslepen winding niet recht/vlak. Dat kun je bij buigen als het materiaal roodheet is met acytyleen en na in olie gekoeld te zijn recht afslijpen zoals het origineel ook zo is. Ik zou die winding dan wel aan de bovenkant houden. Oude originele veren zakken in de loop der jaren centimeters in en zou het verstandig zijn om 2 originele nieuwe veren te monteren met in gedachte de horizontale stand van je aandrijfas want dat is een heikel punt waar de meeste mensen niet bij stilstaan. Als het eenmaal fout gaat en het holle pijpje breekt kapot dan kost het meteen heel veel geld. Sterkte met de strijd en vindt ik het prima dat je mij op de hoogte houdt. Dat vindt ik altijd wel leuk als ik iemand probeer te helpen. 
Succes Frank. Groetjes, Ed.   

Achterveer 11 juli 2022 19:32 #5

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Frank,
Ik vergat je nog te zeggen dat je misschien een gebruikte achterveer kan kopen bij de Knalpot in Rilland, Zeeland.. Waarschijnlijk heeft hij dat nog wel liggen, maar misschien kan Ron Konijnendijk je ook nog helpen. 
Groetjes en succes  Ed. Steur. 

Achterveer 13 juli 2022 09:49 #6

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Frank,

Ik zag bij Stemler dat zij je veer gewoon kunnen leveren en kost iets van 21 euro per stuk. Dan ben je meteen klaar met een originele veer. Is dat een oplossing voor je?

Groetjes, Ed. 

• Pagina:
  • 1