Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Hardy schijf 05 mei 2014 23:42 #1

• Cor Smakman
  • Cor Smakman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Monomanen,

De restauratie van mijn R27 verloopt redelijk voorspoedig. Met enige moeite is het mij gelukt om de nieuwe rubberen schijf in de ring met veer te monteren.
Als ik de pennen op de meenemers meet zijn die 2 mm. dikker dan de gaten in het rubber. Als straks het blok en de bak weer in het frame moeten, voorzie ik best wel een probleem om de pennen in het rubber te monteren.
Zie ik spoken of is er een trucje voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hardy schijf 23 mei 2014 22:17 #2

• Rob Roodnat
  • Rob Roodnat's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 8
Beetje zeep eraan ... gaat wel lukken. let wel op de afstelling en denk om de rubberringen die op de pennen moeten.
Afstellen doe je door de boel te monteren dan de brug in het verlengde van de bak te zetten met bijv een spanband.
Vervolgens meet je de afstand tussen de twee flensen, ff opzoeken in het boek wat die afstand moet zijn ,(ik dacht de dikte van de ring +1,5mm)
Als dat teveel of te weinig is moet je de boel weer demonteren en de flens van de cardanas halen om daar ringen te plaatsen met de juiste dikte.
Wel belangrijk dat dat goed gebeurd. één keer goed blijft het jaren heel.
Succes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cor Smakman

Hardy schijf 09 juni 2014 23:29 #3

• Cor Smakman
  • Cor Smakman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Rob,

Bedankt voor je bemoedigende woorden. Ik reageer wat traag; 'k ben net terug van vakantie.

Motor groet
Cor

Hardy schijf 24 juli 2022 09:16 #4

• Ton van Schilt
  • Ton van Schilt's Profielfoto
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Rob, in welk boek kan ik die maten terugvinden van de afstand tussen hardy schijf/aandrijving ? Gr Ton

Hardy schijf 24 juli 2022 09:18 #5

• Ton van Schilt
  • Ton van Schilt's Profielfoto
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0

In welk boek kan ik die maten vinden Rob ?

Rob Roodnat post=238Beetje zeep eraan ... gaat wel lukken. let wel op de afstelling en denk om de rubberringen die op de pennen moeten.
Afstellen doe je door de boel te monteren dan de brug in het verlengde van de bak te zetten met bijv een spanband.
Vervolgens meet je de afstand tussen de twee flensen, ff opzoeken in het boek wat die afstand moet zijn ,(ik dacht de dikte van de ring +1,5mm)
Als dat teveel of te weinig is moet je de boel weer demonteren en de flens van de cardanas halen om daar ringen te plaatsen met de juiste dikte.
Wel belangrijk dat dat goed gebeurd. één keer goed blijft het jaren heel.
Succes

Hardy schijf 24 juli 2022 13:12 #6

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Cor,
Ik zou eerst je bak en de motor monteren en daarna pas de swingarm met Hardyschijf. De meenemer pennen insmeren met vloeibare dubro en van de achterkant de swingarm er in drukken. Als je dan vulringen moet wijzigen  kan dat gemakkelijk. Let wel op dat je de motor niet van de standaard afdrukt. Gemonteerd moet de swingarm horizontaal staan met je bak (Spanband) en moet tussen de binnenkant van beide flenzen van de hardyschijf  30 +1.5 mm bedragen. Het staat in de reparatie handleiding. De rubber ringen moet je niet vergeten want de dikte van jouw hardyschijf zal 19 mm dik zijn. Bij mijn R27 heb ik een dikkere hardyschijf gemonteerd van een 2 cilinder die 25 mm dik is. Dan maak ik ringen van een oude binnenband en plaats die er tussen. Het blijft dan veel langer heel en kan meer vermogen overbrengen. 
E. Steur. 

• Pagina:
  • 1