hoi robert,
hierbij een late reactie,
hierbij mijn ervaringen, uit eigen ondervinding.
met een steeksleutel 10 is de stang van de vering vast te houden en kan de veer worden losgehaald. hier zit verder niet zo spanning op dus dit kan zonder problemen.
daarna kan de veer zelf worden nagemeten en eventueel via de hobbyist voor 20 eur per stuk worden vervangen. ik ga die van mij hierop nog even nameten. heb ergens de goede maten hiervan liggen.
daarnaast hebben we de dempers.
vering en dempers zijn 2 verschillende zaken die samen de vering en demping regelen.
Er zijn een tweetal soorten dempers van het merk Boge. Dit merk is het veelgebruikte demping set van BMW van deze modellen. zullen nog wel meer types zijn maar die zijn niet ter zake doende.
1. Een model (meestal voor gemonteerd) is een niet reviseerbaar model. Dit herken je doordat je dop met 2 gaatjes voor een zelf te maken sleutel NIET aanwezig is en gewoon aan de boven zijde is vast gelast/ permanent vast zit. deze kun je alleen vervangen door modellen te koop bij de hobbyist. 100 eur per stuk volgens mij.
2. aan de achterzijde heb ik ze nu zelf gereviseerd, met een zelfgemaakte sleutel losgedraaid en de zaak schoongemaakt. een keerring 24x11x6 en een oring van 24x1,5 mm erin gezet en heb er nu een paar duizend km mee gereden.
omdat ik niet weet hoe strak de vering moet zijn ga ik deze winter wel van beide de veren nameten op lengte. wanneer ze me niet meer goed lijken ga ik deze dus vervangen.
onlangs nog een paar koni's voor voor op de kop kunnen tikken. hier was ook geen revisiesetje meer voor te krijgen en ze waren natuurlijk zo lek als een mandje. ik heb deze nu ook zo goed mogelijk proberen te reviseren en dat lijkt nu ook wel gelukt ze zijn dicht. ik vind hier echter dat ze nogal veel demping hebben.. de andere kant op gaat zeker wel goed. ik zal dit gaan uitproberen. ik heb er SAE5 in zitten.
alle dempers heb ik geheel gevuld.dut lijkt zo goed en ook in monoartikelen heb ik dat zo gelezen.
groeten en succes.
marty