Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

slingeren 03 juni 2014 20:34 #1

  • Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
Dit klinkt mij in de oren als "speedwobble". Geloof dat de verklaring is dat de frequentie van de voorvork bij een bepaalde snelheid samen gaat vallen met de frequentie van het frame met als gevolg dat het stuur in je handen flink heen en weer gaat slingeren. Kan dus behoorlijk gevaarlijk zijn. Iets soortgelijks kan ook gebeuren op een fiets. Bind een pakje achterop en ga met losse handen fietsen. Bij sommige fietsen gaat het stuur dan lekker heen en weer slingeren.

Allemaal leuk en aardig maar wat doe je er aan? Stuurdemper aandraaien zal wel wat helpen maar neemt duidelijk de oorzaak niet weg. Wat kan helpen is montage van een andere, zwaardere voorband, bv. een 3.50 exemplaar (dat past, ik heb ze ook). Reden dat dat helpt is dat het gewicht verandert en dus ook de frequentie. Je zult mogelijk ook gemerkt hebben dat het probleem niet optreed als je een duopassagier hebt en dat het juist erger wordt als je een tas achterop bindt. Succes in je speurtocht maar wees voorzichtig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slingeren 04 juni 2014 12:54 #2

  • Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
Ha! Dat zal ook zeker geholpen hebben :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slingeren 10 nov 2018 13:47 #3

  • Jan Otterspoor
  • Jan Otterspoor's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Dit is dan al wel een oud onderwerp maar toch wil ik de volgende link posten:

w6rec.com/testing-bmw-motorcycle-for-wobbles/

Er komt wel duidelijk uit naar voren dat het typisch was voor de /5 serie hoewel het mij nooit is overkomen indertijd.
Bij de Earles vork schijnt het voor te kunnen komen als solo wordt gereden met de vork in zijspanstelling of als er sprake is van axiale speling op alle lagers, maar dat is bij alle motoren berucht.

P.s. Duane Ausherman's site is wel toegespitst op de boxers maar is een goudschat aan informatie m.b.t. de BMW tweewieler inclusief onze mono's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slingeren 14 nov 2018 19:47 #4

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 202
  • Ontvangen bedankjes 67
Zelfs met de voorswingarm als solo komt dit voor. Daarom is het zo belangrijk dat de lagers van de swingarm met de juiste pasring en de goede voorspanning juist wordt afgesteld. Te strak is niet goed maar teveel speling al helemaal niet. Zorg dus dat de lagers van de swingarm goed in het vet zit. De stuurdemper op de juiste manier gebruiken gaat dat tegen maar vooral gewicht achter het achterwiel plaatsen wordt dat veel erger. Het is ook verklaarbaar omdat men daardoor het gewicht op het voorwiel verminderd. Dan geldt de wet kracht maal arm en dat loopt al snel op. De lengte achter het achterwiel maal het gewicht. Gewicht boven het achterwiel plaatsen zal het veel minder last geven, maar ook het gewicht van je lijf naar voor plaatsen helpt ook maar wel minder. Er is nog een oorzaak aan te geven, als je de hartlijn van het balhoofd doortrekt naar het wegdek is het ideaal als die hartlijn de band op het wegdek snijdt. Met de Earles voorvork hebben we dat zeker niet en spreken we dan van een voorloop. De voorloop van een wiel zorgt dat het stuur na een bocht terug komt net als bij een auto maar het heeft zijn nadelen en dat merken we. Een auto heeft ook een camber en een KPI en dat heeft onze mono niet. De stuureigenschappen van deze vork is dus niet echt ideaal te noemen. .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1