Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Motor niet af te stellen!? 19 aug 2017 21:30 #1

  • Piet Mulder
  • Piet Mulder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 5
Heb je wel de goede veertjes,
Die van de R27 zijn anders.
Piet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 19 aug 2017 21:55 #2

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank Piet,
Waaraan kan ik het verschil zien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 19 aug 2017 22:17 #3

  • Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
De vervroegerveertjes van de R26 zijn beduidend langer (met veel meer windingen) dan de veertjes van de R27. De veertjes van de R27 hebben een gewonden deel van een paar mm. Die van de R26 een gewonden deel van misschien wel richting de 3/4cm. Zal morgen eens precies gaan meten aan beide exemplaren. Ik heb ze toevallig beide liggen.

Iets anders. Je luchtfilter is wel goed open? Als dat bv gepoedercoat is dan kan het nog wel eens dicht zitten en dat kom je echt niet vooruit. Misschien eens rijden zonder luchtfilter? Je carburateur is origineel?

Op zich beschrijf je de betekenis van S en F goed. S bij stationair draaien in het midden en F bij zeg iets van 3000rpm in het midden. Beide in het midden krijgen bij het juiste toerental is wel een uitdaging bij de mono's die ik gezien en afgesteld heb maar redelijk in de buurt komen is wel de bedoeling. Uit je beschrijving begrijp ik dat de F gewoon boven uit beeld loopt bij stijgend toerental. Dat kan ook komen door een niet goed functionerende stroboscoop. Overigens heb ik wel eens gehoord dat de huidige benzine sneller ontbrandt dan benzine van zeg 40-50 jaar geleden. Zou betekenen dat de ontsteking iets later zou mogen staan dan 'vroeger'. Ik wil maar zeggen, als dat (per ongeluk) zo uitkomt dan zou je het zo kunnen laten al begrijp ik nu dat je daar nog lang niet bent.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hent van den Elsen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 20 aug 2017 09:01 #4

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
De bobine is bij revisie vervangen voor een nieuw exemplaar. De veertjes zijn zoals je ze beschrijft ongeveer 3/4 cm windingen. Carburateur 1/26/55 met nieuwe glasschuif en naald en nieuwe hoofdsproeier. Volgens mij zit er wel een vlotter in van 11 gram in plaats van 7 gram.
Ik ga bij een volgende poging de luchtfilter maar eens aan inspectie wijden en de carburateur nogmaals bekijken. Heb nog de nieuwe r27 carbuarateur (nummer 1/26/93) volgens mij die ik er op kan zetten maar volgens mij had ik dat al geprobeerd. Op een gegeven moment heb je zo veel geprobeerd dat je vergeet wat allemaal. Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 20 aug 2017 11:20 #5

  • Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
Dit is een foto van vervroegerveertjes. Het onderste (kleinste) veertje is voor een R27, de bovenste is voor een R26.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 20 aug 2017 11:33 #6

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb de bovenste veertjes. Bijzonder dat de R27 andere veertjes heeft. Wat is de reden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 20 aug 2017 11:54 #7

  • Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
De R26 en de R27 hebben verschillende vervroegers., elk met een eigen nummer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 20 aug 2017 12:36 #8

  • Piet Mulder
  • Piet Mulder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 5
De vervroeging kan je ook statisch controleren als je de stroboscoop niet vertrouwd.
spreidt de vervroeger met een ijzerdraad,
dan de vervroeging op F controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 20 aug 2017 12:44 #9

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Ha Piet,
Wil ik proberen maar ik begrijp het niet helemaal. Hoe doe ik dat?
Vervroeger op de uiterste stand fixeren? En zo ja, hoe controleer ik dat dan? Met een proeflampje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 21 aug 2017 08:47 #10

  • Piet Mulder
  • Piet Mulder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 5
Vervroeger fixeren met een stevig stuk ijzerdraad.
Een 6v lampje over de contaktpunten,
dus tussen aarde en de aansluiting contakpunt en de bobine.
dan vliegwiel draaien tot lampje aan gaat dan moet je F in het gat zien.
Beter te weinig dan te veel vervroeging

gr Piet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 27 aug 2017 18:08 #11

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Bovenstaande dit weekend uitgevoerd. Bij max. vervroeging met viltstift een streep gezet. Komt ongeveer 1,5 a 2 cm verder uit dan F. Vervroegt dus nog meer dan F. Ook met stroboscoop komt bij flink gas geven die viltstiftstreep in beeld. Met of zonder luchtfilter geen verschil. Met andere carburateur loopt hij iets beter maar onvoldoende vermogen om op toeren te komen. Vooral in derde en vierde versnelling. En soms ploft hij bij gas los laten.
Nou zie ik dat de positie van de gasschuifnaald bij de oude caburateur (1/26/55) en de nieuwe carburateur (1/26/93) alsmede de hoofdsproeier anders in de specificaties staat. Ik heb alles (glasschuif, naald, naalddoos en sproeier van de 1/26/55 overgezet. Gebruik van de nieuwe carburateur eigenlijk alleen het huis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 28 aug 2017 08:06 #12

  • Piet Mulder
  • Piet Mulder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 5
Staat bij stilstand de ontsteking wel op S.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 28 aug 2017 18:45 #13

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Yes.
Ga eerst maar eens drie weken op vakantie en daarna weer verder. Had me bedacht dat ik op de één of andere manier de vervroeger ga blokkeren zodat hij max. Op F kan openen en dan zien hoe hij loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 20 okt 2017 18:24 #14

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Soms is niks doen beter. Na een heerlijke vakantie het project even laten liggen, andere dingen vroegen om aandacht. Toen vorig weekend weerprofeten zomerse waarden voorspelden besloot ik er maar weer eens een dagje aan te gaan wagen. Had die week ook tijdens de nacht bedacht dat mogelijk een verstopte tankontluchting de storing kon verklaren. Ik heb de ontsteking nog eens nagekeken, de vervroeger uit elkaar en weer in elkaar gezet (er zitten twee veertjes op van verschillende lengte!) en gestart. Startte direct en dat maakt mijn motorhart blij. Helm op, jas aan en stukje rijden. En wat bleek, nou deed ie het gewoon goed. Trok lekker op, geen geknal, voldoende vermogen. Moest wel weer even wennen aan de totaal andere manier van rijden (had weer een paar keer Honda gereden). Maar het was heerlijk. Het lijkt alsof er nu geen probleem meer was. Maar wat er nou aan de hand was? De tankontluchting was het in ieder geval niet. Nou nog enkele kleine dinge zoals vervanging van kapotte kilomertellerkabel, een stroomstoring verhelpen (als ik het licht aan doe slaat de zekering door). Heerlijk. En dan kan hij naar huis, naar zijn plekje in de woonkamer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor niet af te stellen!? 22 apr 2018 18:29 #15

  • Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 0
Met zo’n lenteweekend als we de afgelopen dagen hebben gehad moest ik even rijden. Zouden de problemen die ik vorig jaar had nog steeds voorbij zijn? Motor door de achterdeur naar buiten, benzine er in en hij startte bij de eerste trap. Enige tientallen kilometers langs de Amstel gereden. Heerlijk!
Ik zal het clubprogramma eens opzoeken om aan te sluiten bij een clubrit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1