Jaren geleden kocht ik rond 1990 op de Vehikel beurs in Utrecht een nieuw contactslot voor mijn R27. In 2019 heb ik dat contactslot pas vervangen. Toen ik het slot er uit had en met elkaar vergeleek bleek dat het messing boven gedeelte waar de sleutel ingestoken wordt de gleuf 90 graden verdraaid is. Ik heb een nieuw gleufje er in gefreesd zodat het bruikbaar is in mijn R27. De leverancier gaf op mijn vraag mij een origineel BMW doosje waar de onderdelen in zaten en nam aan dat het wel goed zat, daar leek het wel op. Nu ik het slot had vervangen keek ik naar het onderdeelnummer op het doosje 61 32 300 082. Het zakje in het doosje bleek een heel ander onderdeelnummer te bevatten nr 61 32 8 048 100 en heb het nu eens uitgezocht, dit blijkt het juiste onderdeelnummer te zijn voor onze oude Mono,s en voor vele andere BMW's. In het zakje zat dus het verkeerde onderdeel met het juiste onderdeelnummer. Er blijken meer merken motoren te zijn met een Noris Contactslot waar de gleuf 90 graden verkeerd gefreesd is. Op het zakje met het goede onderdeelnummer staat Noris R12 en R75/5. Het blijkt dat de R12 een heel ander contactslot heeft dus dat klopt al niet, maar in de R75/5 zit wel het zelfde contactslot als in onze mono's.
Ed Steur.