Beste Vincent,
Als de rode lampje uitgaat wil dat niet zeggen dat je dynamo laadt. Het lampje is een indicatie dat een deel werkt maar is ook geen garantie dat het veld echt goed is. Trillingen van de motor kan de veldspoelen doorschuren b.v. Dan is het ja nee laden.
Op onze mono zit een gelijkstroomdynamo en betekent dat er een anker in zit die jij rotor noemt en de stator zoals jij zegt zijn de veldspoelen. Rotor en stator heeft alleen betrekking op een wisselstroomdynamo die heel anders werkt.
Jij vraagt naar ohmse waarden van het anker, van de collector naar de as van het anker, dus massa en moet hoogohmig zijn. Het is niet simpel om je het even uit te leggen allemaal. Het simpelste is in de buurt waar jij woont een bedrijf te vinden die auto elektronica repareert dus ook dynamo,s. Die kunnen je anker wel testen maar niet je veldspoelen of regelaar. Daar heb je testapparatuur voor nodig dat er speciaal voor is gemaakt . Onze mono dynamo veldspoelen kun je zo niet even testen en moet op een testapparaat gemonteerd worden.
Wel kun je op de juiste beide velddraden de ohmse waarde daarvan meten, dat is ongeveer 3 ohm. Het beste kun je even naar Harrie Broekhuis gaan die dat wel voor je kan doen, dat werkt het snelste. Als je rode lampje uitgaat betekent het dat je veldspoelen wel werkt maar je anker waarschijnlijk niet dat al beschadigd is. Neem je regelaar ook mee dan kan hij alles in 1 keer voor je testen.
Groeten, Ed. Steur