Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Opgelost

Motor start niet meer, geen vonk 29 juli 2023 21:10 #1

• Frank van der Wal
  • Frank van der Wal's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste mensen,

Zoals in mijn voorstelitempje al aangegeven heb ik sinds kort een R25 uit '51.

De motor starte en liep prima tot vlak voor mijn vakantie.

Met het plan om een rondje te gaan maken koppelde ik de accu los van de druppellader. Wat mij op dat moment opviel was dat de druppellader voortdurende verschillende voltages aan gaf. Eerlijk gezegd op dat moment niet veel tijd aan besteed en de accu aangekoppeld. De motor (enigzins moeizaam) gestart en gaan toeren. Helaas, bij een verkeerslicht in Huissen, sloeg de motor af en was hij niet meer te starten. Met de aanhanger naar huis dan maar.

Thuis aangekomen en eens voorzichtig gaan kijken wat er aan de hand was. Begonnen bij de accu en hier was meteen een probleem. Het ging om 2 losse 6volt cellen die gekoppeld waren en in een kunststof auccubakje geplaatst waren. De bewuste cellen waren helemaal uitgezet. Duidelijk niet goed.

Begonnen met een nieuwe accu, helaas mocht dit niet baten.

Daar op volgend een nieuwe elektronische spanningsregelaar geplaatst, een nieuwe spoel en een nieuwe condensator. Het resultaat helaas nog steeds 0

Is er iemand die mij verder op weg kan helpen en misschien en idee heeft waar ik het kan zoeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motor start niet meer, geen vonk 01 aug 2023 09:12 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Frank,

Uit je onderwerp maak ik op dat je motor geen vonk heeft.  Nieuwe regelaar, akku en bobine met condersator. Als je goed afgestelde contactpunten - open- staat kun je met een 6 volt proeflampje controleren of daar spanning staat en je lampje brandt. Zo niet, heb je dan spanning aan de pluskant van de bobine?. Ook daar geen spanning?.  Kijk dan in de koplamp op de contactplaat (sommigen hebben een zekering daar zitten).  Zit er ergens anders nog een zekering?. Zijn die die heel?. Stroom heb je nodig voor een vonk dat er wel moet zijn.
Groeten, Ed. Steur. 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank van der Wal

Motor start niet meer, geen vonk 05 aug 2023 23:53 #3

• Frank van der Wal
  • Frank van der Wal's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Ed,

dank voor je reactie. 

de zekering bij de accu en die boven in de koplamp zijn goed. De test met het lampje ga ik zeker doen. 

ik zal laten weten wat de uitkomst van eea is

gr Frank

Motor start niet meer, geen vonk 06 aug 2023 15:34 #4

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Frank, 
Er is nog iets anders mogelijk. Haal je koplamp even los. Als je de contactsleutel in het contact hebt gestoken zie je aan de voorkant van de contactplaat twee lippen die dan tegen elkaar aan moeten liggen. Op beide lippen moet dan spanning staan.  De lippen dient als beveliging en komen los te staan als er grote stromen lopen. Het werkt als een soort bimetaal. Je kan het voorzichtig iets bij buigen maar niet teveel. Met de sleutel uit het contact moeten de contacten net los staan.  Zijn de contacten ook schoon? Neem dan wat schuurpapaier en schuur het schoon.
Groetjes, Ed. 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank van der Wal

• Pagina:
  • 1