Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Wie heeft info om R27 frame na te meten of het krom is ? 18 nov 2018 18:41 #1

• Marty de Roij
  • Marty de Roij's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 16
wie o wie kan helpen, vooralsnog lijkt het krom, maar wat is juist ...hij trekt erg naar rechts .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wie heeft info om R27 frame na te meten of het krom is ? 12 dec 2018 14:04 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Marty, Als de fiets naar links of rechts trekt hoeft het frame niet krom te zijn. Als je voor de motor staat moet je goed kijken of de voorvork krom is. Waarschijnlijk is de vork krom en heb ik al eens eerder meegemaakt. Je moet er wel goede ogen voor hebben en de framebuizen daarbij gebruiken als een gegeven. Vermoedelijk heeft de motor eerder een aanrijding gehad en is dit nooit opgevallen. Als de vork niet krom is zet er dan eens een ander voorwiel in met een andere band en kijk of ze zaak dan wel spoort. Zet het stuur recht en kijk via de banden of het spul recht staat. Groeten, Ed. Steur.

Wie heeft info om R27 frame na te meten of het krom is ? 12 dec 2018 14:11 #3

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Je moet dus een aantal meters voor de motor staan en via de banden onder de wielas langs de banden kijken. Het stuur moet dus zoals gezegd in het midden staan en draai je stuurdemper even aan zodat het in het midden blijft staan. Zie je een afwijking dan weet je dat er iets voor of achter krom is. Vaak is het de voorvork Gr, Ed. Steur.

Wie heeft info om R27 frame na te meten of het krom is ? 12 dec 2018 22:55 #4

• Marty de Roij
  • Marty de Roij's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 16
bedankt voor deze opmerkingen,,,

het toeval wil dat vandaag het frame is teruggekomen van het "richten" ...
Een proefessioneel bedrijf achter zwolle/Assen... voor ons als brabanders een stuk rijden .
dit bedrijf, kan de naam achterhalen, wilde de wielen en blok in het frame hebben voor het richten ..

Wie hadden zelf een beetje zitten meten en vonden dat de voorvork idd, door bv zijspangebruik krom was, ook de buis was "opgereden.... echter de expert gaf aan dat net de achterzijde gericht moest worden... tja, het is maar net wat je in eerste instantie recht zet en daarom verder gaat kijken... de motor is voor een acceptabel bedrag "gericht" en foto's met stangen erin bewijzen dat hij nu erg strak is .

of dat zo blijft voor een vrij slap frame,,, zeker vergeleken bij zeer moderne wegmotors... maar mag onze pret niet drukken want wij hebben er voor het komende seizoon alweer zin in ...

ik had mijn Swiss bleu R26 geheel van verf ontdaan en meegegeven om ook na te laten kijken... jahoor , deze is ook krom en ga met de aangeboden aanwijzingen eerst zelf eens kijken of ik er genoegen mee neem of toch laat doen, omdat nu alles uit elkaar ligt.
voor mij is de tank nu verchroomd, de wielen gespaakt en het blok moet in elkaar gezet.

De kleur van de lak "swiss Blue" heb ik nu wel geselecteerd en proefstukje is gespoten...

Wie heeft info om R27 frame na te meten of het krom is ? 13 dec 2018 09:59 #5

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Marty,
Als je ruw met een zijspan omgaat en b.v zijdelings veel hoge stoepjes pakt kan een voorvork krom gaan maar ook door een lichte aanrijding. Dat zelfde geldt voor het zijspan wiel als er zijdelings druk op komt te staan. Met een zijspan rijden is altijd een compromis en wringt het zich over de weg, vooral de achterband slijt erg snel. Een frame met zijspan wordt dus zwaar belast. Als een voorvork krom is zie je wel dat het krom is maar de oorzaak zie je niet. Dat zit in de stuurpijp onder in het balhoofd die daar krom is. Het frame kan achter ook krom zijn dat bijna altijd door een aanrijding is veroorzaakt. Ook als je solo rijdt heb je met een lichte aanrijding al een kromme voorvork. Dat het richtbedrijf het frame met wielen wil hebben en het blok snap ik best. Dat hebben ze nodig om te zien dat de wielen goed in 1 spoor loopt. Tegenwoordig richten ze een frame met laser maar kunnen ze uitgaande van de sterke punten in het frame dat ook heel goed bekijken met rechte stalen ronde buizen of stukken hoeklijn zoals bijvoorbeeld bij de zadelpen. Dan zie je al heel gauw of er achter iets krom is.
Groetjes, Ed.Steur.

• Pagina:
  • 1