Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Diafragmaveer R27 20 juni 2019 12:42 #1

• Ludo Wauters Wauters
  • Ludo Wauters Wauters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Forum,
Heeft Iemand een ( al dan niet nieuwe ) diafragmaveer R27 binnen handbereik ?
Links op de foto mijn, niet meer zo nieuw, exemplaar met een hoogte van +/- 11,5 mm
Rechts een via het internet gekocht nieuw exemplaar met een hoogte van +/- 16 mm.
Graag vernam ik welke hoogte jullie meten en of het al dan niet een nieuw exemplaar is.
Er werd mij verteld dat dit een 'versterkte' uitvoering was.
Alvast bedankt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Diafragmaveer R27 03 juli 2019 08:24 #2

• Ludo Wauters Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Forum,
Vermits de R27 ,'beladen' met 2 deelnemers, en voorzien van een volledig nieuwe koppeling, waaronder de bewuste
diafragmaveer, probleemloos de ruim 700 km van BHB heeft uitgereden is in dit geval 'Meten is Waten' eigenlijk
niet meer van toepassing/belang.
Iedereen nog droog en niet te warm weer toegewenst.

Diafragmaveer R27 08 juli 2019 09:33 #3

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Ludo,
Voor zover ik weet is er geen versterkte diafragmaveer te koop. De foto,s die jij in je bericht hebt gezet is de rechter foto van de nieuwe veerplaat normaal zoals het er uit hoort te zien en is zoals ik het ken. De oude plaat is behoorlijk ingedrukt en kan nog maar weinig veerweg hebben. Dat betekent ook een verminderde druk op je koppelingsplaat en zal je koppeling dus snel gaan slippen. Heel terecht dus dat je die hebt vervangen.

Toen ik mijn koppelingplaat van mijn R27 vernieuwde kwam mijn koppeling niet meer vrij en was de plaat van 5 mm dus te dik. Daar ik geen frictie materiaal wilde afschuren heb ik een drukplaat van een R25/3 die ik had liggen gebruikt en heb ik in het vierkant een V ingeboord. De R25/3 drukplaat heeft een weg van 14 mm en de R26/27 maar 10 mm. Nu kwam mijn koppeling wel vrij en rij ik daar al jaren mee. Wel heb ik inmiddels een nieuwe drukplaat liggen, als het eens uit elkaar moet kan ik dat dan inbouwen. De drukring die met M6 boutjes vast zit moet je altijd controleren of die nog recht is als je hem in je handen hebt. Ze trekken nogal eens krom door een slippende koppeling en hitte is mijn ervaring. Groetjes, Ed. Steur.

Diafragmaveer R27 08 juli 2019 10:21 #4

• Ludo Wauters Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Ed,
Alvast bedankt voor je volledige en nuttige uitleg. Een mens is nooit te oud om iets bij te leren.
Omdat het frictiemateriaal van de koppelingsplaat langs beide kanten ongelijk was afgesleten, de drukring krom was getrokken
en ik mijn twijfels had over de juiste hoogte van de diafragmaveer heb ik de ganse koppeling ( diafragmaveer, drukplaat,koppelingsplaat en
en drukring ) vervangen. De vernieuwde boutjes van de drukring heb ik op hetzelfde koppel getrokken. Terloops; het was Stemler Sr die
het had over die versterkte uitvoering van de diafragmaveer. Misschien voor zijspangebruik ??? Hoe dan ook het zal wel geen toeval zijn dat
de motor nu sneller start wat met een oude uitvoering van een magneetontsteking van VEBA niet bepaald eenvoudig is.
Mvg
Ludo Wauters

Diafragmaveer R27 08 juli 2019 11:07 #5

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Ludo,
Dat je alles van de koppeling hebt vernieuwd is het beste wat je kon doen. Dat de drukring die een beetje aan de dunne kant is en krom gaat heb ik meerdere keren vast gesteld. Als die ring blauwe kleuren heeft weet je dat het goed heet is geweest en is het minste wat je dan moet doen is controleren op kromheid. Ik heb op de onderdelen en prijslijst van Stemler nagekeken of ze een versterkte diafragmaveer verkopen en heb ik dat niet gevonden. Wel in dezelfde prijslijst een versterkte veer voor de R50 die een apart onderdeelnummer heeft voor zijspangebruik. Er staat niet vermeld voor de R27 dat dit een versterkte veer is, maar kan natuurlijk wel zo zijn. Dat behoort er dan wel bij te staan. Feit is dat de oude van jou flink ingezakt is. Wel goed van je dat je de hoogte van de nieuwe veer vermeld hebt dan kan iedereen dit controleren. goed gedaan Ludo. Groetjes, Ed.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ludo Wauters Wauters

Diafragmaveer R27 12 juli 2019 19:41 #6

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Ludo had het over een versterkte diafagmaveer en ben ik nog eens gaan uitzoeken. Stemler heeft geen versterkte diafragmaveer in zijn onderdelenlijst staan maar hij wel alle onderdelen online bij Stemler had gekocht.

Dat zijn diafragmaveer zo is ingezakt kan alleen maar betekenen dat het flink heet moet zijn geweest want dit gebeurt niet zomaar met verenstaal en heb ik dit nog nooit gezien. Wat ik meermalen heb gezien is dat de drukring krom is en komt dat door de hitte. Stemler heeft in de onderdelenlijst geen versterkte drukring staan, maar ze zijn er echter wel zag ik op Ebay. Je kan de drukring versterken om het een milimeter dikker te maken of het te harden.

De originele drukring is van zacht staal gemaakt en kun je gewoon bewerken, dus staal 38. Het kan best zijn dat Ludo alle koppelingsdelen online bij Stemler heeft gekocht maar een versterkte diafragma veer verkoopt hij niet in zijn onderdelenlijst. Het zal er misschien wel zijn maar ik heb het niet gevonden ook niet op Ebay. Wel vond ik alleen op Ebay een versterkte drukring en dat is niet zo gek want die ring gaat al gauw krom met een beetje hitte van een slippende koppeling.

Dat is er dus wel. Misschien dat Stemler, terwijl het niet in zijn onderdelenlijst staat, hem een versterkte drukring heeft verkocht in plaats van een versterkte diafragmaveer en hij zich heeft vergist. Het gaat er mij niet om dat Ludo zich misschien heeft vergist maar wilde ik weten of een versterkte diafragmaveer voor de R26 en 27 wordt verkocht en daar lijkt het niet op. Wel een versterkte drukring maar die zag ik alleen op ebay staan.

Ed. Steur.

Diafragmaveer R27 20 mei 2020 09:43 #7

• Ludo Wauters Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Ed,

Al struinend over het internet ( wat moet een mens anders doen in tijden van Corona, behalve dan een ritje met
de motor maken bij dit uitstekende weer ) kwam ik volgende link tegen ---> ebay.us/8cm5Dj
CU, maar helaas niet tijdens het Lustrum weekend en/of rondrit.

Ludo

Diafragmaveer R27 20 mei 2020 10:31 #8

• Ludo Wauters Wauters
  • Expert lid
  • Expert lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag Ed,

Iets te laat gezien dat het over een diafragmaveer ging van een R50 enz. ipv R26/27.

Maar misschien hebben boxerleden er iets aan.

Zoniet ---> gebruik je DELETE toets.

Mvg.

Ludo

Diafragmaveer R27 20 mei 2020 10:40 #9

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Ludo,
Ik heb even naar de link bij Stemler gekeken die je opgaf. Men geeft aan dat het een Kupplungsfeder
is verstärkt für den Gespannbetrieb - BMW R 50 bis R 69 S. Dit past niet op onze mono. Versterkte
veren voor onze mono zijn er dan wel maar is nooit een origineel onderdeel geweest, ook niet alleen
voor zijspan rijden. Al zou het passen dan gaat onze koppeling veel te zwaar. Groeten, Ed.

• Pagina:
  • 1