Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Vraag R25 bwj. 1951 08 jan 2021 11:24 #1

  • Jan Gubbels
  • Jan Gubbels's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Ik ben mijn pas verworven BMW R25 gereed aan het maken, zo ook de verversing van de olie in het carter, versnellingsbak, cardan en voorvorkpoten.
Ik lees op diverse plekken dat in alle vier wordt aanbevolen SAE 40 of SAE 10W40.
Ik heb nog een aantal liter olie staan, Kroonolie HDX 50. Zou ik deze ook kunnen gebruiken voor in het carter, versnellingsbak, cardan en de voorvorkpoten?
Als het antwoord nee is welke moet kan ik dan het best gebruiken?
Ik zie jullie reactie graag tegemoet.
Groeten Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 08 jan 2021 16:56 #2

  • Tiny v.Uden
  • Tiny  v.Uden's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik gebruik al jaren Castrol Classic 20W50 in het blok.
Deze kun je ook gebruiken voor de versnellingsbak.
Voor je cardan een GL-3 of GL-4.
Maar zeker "GEEN" GL-5
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jan Gubbels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 10 jan 2021 10:01 #3

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 200
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Jan,
SAE 50 mag je niet gebruiken want dan wordt je olie te dik en kunnen kleine oliekanalen voor b.v je
kleptuimelaars dicht gaan zitten en geen olie meer doorlaten. Je mag dus nooit dikker gaan dan de
fabriek voorschrijft. Een multigrade olie zoals 20W50 moet je ook niet gebruiken omdat je motorblok
dan veel heter wordt dan met single olie. Niet doen dus. Gebruik voor in de zomer een single olie
SAE 40 die de viscositeit altijd SAE 40 blijft. Met flinke vorst kun je alleen in de winter met SAE 30
gaan rijden. In de vorkpoten kun je gewoon motorolie SAE 40 doen. Vroeger deed men in de Cardan
ook SAE 40 maar kun je daar beter SAE 80-90 doen. Heeft de hobbyist speciaal voor de cardan.
Groeten, Ed. Steur.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jan Gubbels, Roel Duits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 10 jan 2021 10:19 #4

  • Jan Gubbels
  • Jan Gubbels's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Dank Ed voor je advies. Met de single (monograte) SAE 40 doel je op een minerale olie?
Heb je ook een advies m.b.t. een merk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 10 jan 2021 13:56 #5

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 200
  • Ontvangen bedankjes 66
Hallo Jan, ja ik doel op de oude single olie en had ik eerst van een Amerikaans merk maar mag hier niet meer verkocht worden. Rond 1975-1980 is de SAE codering gewijzigd en is niet het zelfde meer maar ik kan nog steeds de oude codering kopen maar dan wel van een ander merk. In Amsterdam zat vroeger op het Haarlemmerplein de fa Hettema die nu verhuisd is naar Purmerend. Zij leverden de smeermiddelen voor ons motoren bedrijf. Je kan ze online vinden, ze en hebben een website en je kunt ze ook bellen, dan sturen ze het naar je op. Ik kan nu niet makkelijk in mijn schuur want die staat nu vol en het merk moet ik je dus even schuldig blijven. Zij hebben een vergelijkingstabel en kom ik bij hun al meer dan 50 jaar en weet hij precies wat je moet hebben. Oude motoren moet je ook de juiste olie in doen want met een multigrade olie kan je het bigend kosten als die altijd op singleolie heeft gelopen. Je motor loopt er ook stiller door.
Groetjes, Ed. Steur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 10 jan 2021 14:43 #6

  • Tiny v.Uden
  • Tiny  v.Uden's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste Ed Steur.
Je schrijft dat je geen 20w/50 mag gebruiken.

Ik kan je dit evenwel zeggen ik gebruik deze al vele jaren en ben 100 procent tevreden.
Prima smering, en weinig tot geen verbruik van olie.
En echt geen te warm worden van het blok !!!
Het is een mineraal olie van CASTROL en wel de CLASSIC XL SAE 20w/50
Deze is het hele jaar inzetbaar !
Dus voor de duidelijkheid: ZOMER en WINTER !
Te gebruiken voor motor en versnellingsbak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 10 jan 2021 15:30 #7

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 200
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste Tiny, je kan er best mee tevreden zijn en dat het heel is gebleven kan best maar jij houdt je niet aan de fabrieksgegevens tot het misschien een mis gaat. Bij oude blokken moet je dat helemaal niet doen en jij
weet niet wat voor dopes er in zitten en wat het doet, dat weet ik wel. Succes en sterkte ermee.
Groeten, Ed. Steur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 10 jan 2021 16:01 #8

  • Tiny v.Uden
  • Tiny  v.Uden's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste Ed.
Laat ik het zo zeggen, 15.000 km zonder problemen !
Dus ik neem dan toch wel aan dat het weinig tot geen verkeerde olie is.
En dat deze olie is ontwikkeld voor oudere motoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 10 jan 2021 16:17 #9

  • Tiny v.Uden
  • Tiny  v.Uden's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 1
En dan nog een ander voorbeeld.

Vroeger schreef men voor om de gebruikte benzine voor een 2 takt motor 1op25 te smeren.
Nu zijn we zover dat we 1op100 smeren.

Je kunt wel blijven hangen in de oude voorschriften, helaas was toen deze olie voor classic motoren nog niet ontwikkeld .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 11 jan 2021 10:15 #10

  • Guus Duchateau
  • Guus Duchateau's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Als beginnende mono-rijder heb ik eigenlijk dezelfde vraag en ben ook wel verbaasd over de verwarrende informatie die her en der te vinden is. Zelf heb ik maar een besluit genomen om classic 20W50 voor de motor en classic SAE90 voor de bak en cardan te gebruiken. Of dat helemaal goed en optimaal is? Geen idee.
Deze discussie helpt niet zo om een eenduidige keuze te kunnen maken. Misschien is het een idee om aan de leden in een kleine enquete te vragen wat er zoals gebruikt wordt en wat hun ervaring is. Mogelijk dat daar dan duidelijkheid uit voortkomt. Wil best daar bij helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 11 jan 2021 10:20 #11

  • Roelof Jan Zilver
  • Roelof Jan Zilver's Profielfoto
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Beheerder
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 4
Dag Guus,

Ieder z'n eigen geloof hè :-). Voor de versnellingsbak kan je (mijn geloof) beter Classic Oil SAE80 gebruiken. Dan schakelt de bak nóg beter :whistle: . Met SAE 90 wordt het wat meer (beter: nog meer) krakerig. Voor het Cardan is (wederom mijn geloof) SAE 90 prima. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 11 jan 2021 10:28 #12

  • Tiny v.Uden
  • Tiny  v.Uden's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik ben ook op de EINZILINDER site van de Duitse BMW mono club.
Loopt al jaren een vraag over welke olie in onze oldtimers moet.
Kan je echter dit zeggen, hier is ook geen eenduidig antwoord.
Is natuurlijk begrijpelijk, daar een ieder die tevreden is over zijn of haar olie merk niet gaat veranderen.
Wil alleen aangeven,,,,,,, een eenduidig antwoord van hoe of welke olie zal er " NOOIT " of te nimmer komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 11 jan 2021 10:40 #13

  • Roelof Jan Zilver
  • Roelof Jan Zilver's Profielfoto
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Beheerder
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 4
Denk dat Tiny daar wel een punt heeft. Gebruik waar je je goed bij voelt. Denk wel dat het van belang is om een zgn 'Classic' olie te gebruiken. De reden daarvoor is eigenlijk best begrijpelijk. Moderne olie moet voldoen aan milieuwetgeving. Gevolg daarvan is o.a. geweest dat de hoeveelheid frictieverminderaar verlaagd is (dat geeft nl uitlaatgasvervuiling). Gevolg daarvan is dat er in moderne motoren geen sleepcontacten (zoals bij onze nokkenassen) meer toegepast worden omdat dat teveel wrijving geeft. Overbodig te zeggen dat onze motoren frictieverminderaar wel lekker vinden. Wat ik maar zeggen wil, een moderne motor is aangepast/gebouwd op de tegenwoordig beschikbare olie. Dat zijn onze klassieke blokjes duidelijk niet. Kroon Oil is heel duidelijk in z'n uitspraak en zegt klip en klaar: "Gebruik een Classic Oil". Ze leveren ook moderne olie, is nog duurder ook, dus eigen belang lijkt geen rol te spelen. Maar ja, ik ken ook leden die al jaren met veel plezier een hypermoderne olie in hun blok gebruiken. Dus wat waarheid is? Voor wat benzine betreft is het duidelijker. GEEN ethanol gebruiken. Dat geeft op termijn ellende in de vorm van roest en neerslag in de carburateur. Echt waar. Gebruik dus Shell V-power, BP Ultimate, Esso weet-ik-zo-niet. En dus GEEN Euro95. Een brandstof op basis van Alkyd/Alkylaat (denk aan Aspen) gaat natuurlijk helemaal prima en is nog milieuvriendelijker ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 11 jan 2021 12:59 #14

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 200
  • Ontvangen bedankjes 66
Beste leden,
Wat voor soort olie men gebruikt moet men zelf weten en trekt men zich niet veel aan van de fabrieksgegevens maar BMW was echt niet gek hoor, zij hebben daar grondig onderzoek naar gedaan met de oliesoorten die er toen waren. De ouderwetse olie met de normale viscositeit is voor onze motoren het allerbeste. Tegenwoordig zitten er zoveel dopes in dat de olie er na 3 jaar als dikke stroop langzaam uitloopt. Er zitten dus ook verdikkingsmiddelen in om het zo even te zeggen en is de gebruikstijd al lang verlopen. Als men zonder na te denken SAE 80 of 90 in de versn bak mikt is je bak lekker stil maar wat jullie mogelijk niet weten of kennen is dat er babets bussen in je bak zit. Jullie vergeten dat door te dikke olie de olie minder wordt rond geslingerd en de hoge lagers geen smering meer krijgen. Vooral het achterste lager van de uitgaande as heeft het dan zwaar te verduren en heb ik dat kapot gezien door te dikke olie. Ik zou zeggen, haal jullie aandrijfworm van de kilometertellerkabel eens uit je bak. Alle kans dat die kanalen helemaal dicht zit door vuil en olieverkoling. Olieverkoling, daar heb ik nooit van gehoord zal u zeggen maar het gebeurt wel.

Multigrade olie met al zijn dopes heeft ook een reinigende werking maar het vreet ook aan het materiaal. Dat moet toch ook zal u zeggen maar men gebruikt het voor motoren met hoge toerentallen, dat haalt onze blokje niet. Ons bigend krijgt er vreselijk van langs op de rollen van de lagerkooi en ja aan olieverkoling kunnen we weinig meer doen dan de voorgeschreven olie te gebruiken en de passingen van de rollen loopt op honderdsten mm. De olieslingerschijf zit er niet voor niets in en doet zijn werk maar die kan niet al het vuil tegen houden. Waarom gaan de oliekanalen van de cilinderkop anders helemaal dicht zitten? Door vuil en olieverkoling. Ik heb al veel geschreven over vuil in de olie en wat je er tegen kan doen en is de eerste eis de ouderwetse olie met zo min mogelijk dopes er in. U staat er wellicht niet bij stil maar olie is een vak apart met alles wat er aan vast hangt.

De enige uitzondering maak ik voor de cardan om daar hypoid 80/90 olie in te doen en het kroonwiel vol in de olie loopt. Bij olielekkage dan het kroonwiel droog kwam te staan lasten de tanden zich aan elkaar vast aan de pignon met normale motorolie, met hypoid olie gebeurt dat bijna niet meer. Misschien weet u het niet maar van veel jonge BMW motoren gaan veel cardans kapot maar is ook niet zo gek gezien de grote druk die op het materiaal wordt uit geoefend.

Als ik kijk naar de huidige EU eisen schrik ik van de schade die auto motoren oplopen en de enorme kosten daarvan. Dat zijn ook gevolgen van de gebruikte olie soorten en de systemen die men toepast. Na ruim 50 jaar in het vak weet ik het echt wel. Hierbij sluit ik de deze discussie.
Groeten Ed. Steur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 13 jan 2021 08:51 #15

  • Tiny v.Uden
  • Tiny  v.Uden's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste Ed.
Bij veel van je uitleg sluit ik mij aan. ( maar niet alles )
Als je een compleet gereviseerd blok hebt waarvan de lagers keerringen en bussen net zowel als de slingerplaat geheel schoon gemaakt is, zie ik geen bezwaar om een moderne 20w/50 te nemen voor het blok. De grootste fout welke de meeste nemen is zonder de slingerplaat te zuiveren men deze olie gaat gebruiken. En inderdaad, dan komt alle "ROMMEL" die zich hierin bevind los en gaat de boel verstopt raken. Verder ga ik ook niet meer over dit onderwerp vragen beantwoorden of mijn mening zeggen.
En ieder doet wat hem of haar het beste lijkt.

gr- Tiny

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 14 jan 2021 11:11 #16

  • Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Offline
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 22
Naar mijn idee kleven er in ieder geval twee nadelen aan een moderne olie voor onze blokjes. Eerst nog even wat context, verderop probeer ik inhoudelijk ter zake te komen. Op de eerste plaats zijn de moderne oliesoorten gemaakt voor moderne motoren èn moeten ze voldoen aan milieu-eisen zoals autofabrikanten ze aan de olieboeren stellen. Was het 50 jaar geleden nog zo dat de olieboer olie maakte en de autofabrikant motoren (voor motoren werd niks bijzonders gemaakt), sinds iets van de jaren '80 dicteert de autofabrikant aan welke eisen de gebruikte olie moet voldoen. Wil een olieboer door de autofabrikant gecertificeerd worden dan kost dat de olieboer geld omdat hij testen moet overleggen waarmee bewezen moet zijn dat de olie voor het betreffende merk geschikt is. Dat geeft het oliemerk exclusiviteit, dat dan weer wel.

Een moderne olie moet dus (ook) helpen voldoen aan milieu-eisen zoals door de overheid (wij dus) zijn gesteld. Resultaat is o.a minder frictieverminderaar in een moderne olie want meer frictieverminderaar geeft meer vervuiling van uitlaatgas. Minder frictieverminderaar vindt ons blokje met z'n sleepcontacten bij de nokvolgers niet fijn. Daar is het blok niet op ontworpen. Moderne motoren zijn daarom ook anders geconstrueerd zodat ze wel uit de voeten kunnen met weinig frictieverminderaar. Je ziet daar bijvoorbeeld dat autofabrikanten (VW bijvoorbeeld, bij zijn 2.0TFSI motor) een lager zijn gaan gebruiken om de nok te volgen ipv een sleepcontact. Dat deden ze nadat er schade was ontstaan aan het oppervlak van de nokvolgers.

Een moderne olie is beter in staat om het vuil 'zwevend' te houden. Dat is mooi omdat een moderne motor ook een goed werkend oliefilter heeft en die zeeft dat zwevende vuil er dan efficiënt uit zodat het z'n verwoestende werking niet kan uitoefenen. Doen we die moderne olie in ons blokje dan blijft het vuil ook prachtig zweven. Er is alleen geen oliefilter om dat vuil er uit te filteren. Daarom had BMW nu juist die slingerschijf bedacht. Daar kon het vuil dan in worden bewaard zodat het de motor niet zou beschadigen. Gaan we nu het vuil zwevend houden dan schieten we ons doel dus voorbij. Tenzij het je doel is om de slingerschijf mooi schoon te houden maar dat lijkt me niet :-). Het is nu eenmaal de prijs van een wat klassieker blok.

Voor mij is bovenstaande aanleiding (en ik heb het niet zelf verzonnen, mijn 'kennis' op dit punt komt van een oliespecialist van een gerenommeerd oliemerk) om voor de olie te vertrouwen op een Classic Oil van de juiste dikte en van een gerenomeerd merk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag R25 bwj. 1951 25 jan 2021 16:55 #17

  • Bart Sanders
  • Bart Sanders's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Nog even mijn 2 cent...

Ben het met Ed eens.

Voor R26 en R27. R25(x) weet ik uit het hoofd even niet:
- Motor: SAE 30 in de zomer. 's Winters wordt nauwelijks gereden denk ik. Maar, dan is bij onze winter SAE 30 nog
steeds goed.
- Minerale oliebasis zonder toevoegingen.
- Bak EP80/90, klasse GL3 of 4, mineraal
- Achterwielaandrijving EP 80/90, klasse GL 3 of 4, mineraal

Groet!

Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1