Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

R 27 krukas uitbalanceren 08 aug 2021 23:26 #1

• Vincent Elbersen
  • Vincent  Elbersen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Hallo , Weet iemand de balansfactor van een R27 krukas ?
En hoe je statisch uit kunt balanceren ?

mvg Vincent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

R 27 krukas uitbalanceren 09 aug 2021 02:49 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Een balansfactor ken ik niet om een krukas te balanceren. Zelfs BMW heeft eens die fout gemaakt en de motor heel erg trilde. Het balanceren gaat op een speciale bank waar de krukas compleet met drijfstang wordt gebalanceerd. Dat draait natuurlijk met een rotgang en de drijfstang draait mee en heb je dus veel ruimte nodig om te balanceren. Men probeert altijd het zo gunstig mogelijk te doen en moeten ze het gewicht van de krukaswangen zo goed mogelijk aanpassen. Daarbij komt dat het massagewicht van het vliegwiel veel goed kan maken. Ze laten dan het vliegwiel meedraaien, daarom zie je dat op vliegwielen meestal dichte boringen zitten en materiaal is uitgeboord om een zo goed mogelijk balansgewicht te krijgen. Een fabriek hoeft dat maar 1 keer te doen en dan weten ze precies waar wat uitgeboord moet worden. Tot nul reduceren is meestal niet het geval, wel het best haalbare. 
Groetjes, Ed Steur.     

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Vincent Elbersen

R 27 krukas uitbalanceren 09 aug 2021 22:22 #3

• Vincent Elbersen
  • Vincent  Elbersen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Bedankt voor je uitleg Ed , jij hebt het over dynamisch uitbalanceren dat klopt.

Ik heb het over statisch uit balanceren. Dit doe je bij het vervangen van je zuiger , deze kan zwaarder zijn dan de originele . Door het wegen van de losse onderdelen en drijfstang kan je met een balansfactor bepalen of dit klopt.
Zo niet dan kan je dit aanpassen door meestal materiaal weg te halen uit de krukwangen .
Het vliegwiel is al los gebalanceerd door de fabriek en mag je dus als een constante beschouwen.
Deze methode van statisch balanceren wordt vaker bij 1 cilinders gedaan.Maar dan moet je wel een factor in % hebben.

Wie kan mij helpen ??? hier aan. 
Bij voorbaat dank, Vincent

R 27 krukas uitbalanceren 10 aug 2021 16:55 #4

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hoi Vincent,
Ik denk niet dat zoals jij het bedoeld niemand jou daar aan kan helpen. Bij onze 1 cilinders is het lastig en heb je het gewicht van de oude zuiger dat dan bekend is. Nou zal het verschil in zuiger gewicht niet zoveel zijn. Wat je kan doen is het verschil in zuigergewicht van de krukwangen af te halen. Zelf zou ik dit nooit zomaar doen. We hebben maar een 1 cilinder en het slecht kersen eten is om dit statisch te bepalen. Dat lukt met een 1 cilinder nooit, ook niet met een factor aanhouden zoals jij zegt. Als die statische factor er is zal alleen de fabriek dat weten. Een krukas van een R50 b.v heb je 2 cilinders en daar ligt de zaak heel anders omdat er 2 krukwangen tegenover elkaar staan. Maar vergis je niet, krukassen worden wel degelijk met vliegwielen dynamisch gebalanceerd en daarop uitgeboord op de goede plek. Ken je het vliegwiel verschil in gewicht van een R25/3 die veel zwaarder is dan van een R26 of 27?. De R25/3 loopt veel rustiger stationair en is ook logisch door het zware vliegwiel. Maar als je het verschil in zuiger gewicht weet en de nieuwe zuiger zwaarder is zou ik iets van de zuiger rok afdraaien en je dan een gelijk gewicht hebt. Zaak opgelost.
Groetjes, Ed.       

R 27 krukas uitbalanceren 13 sept 2021 22:49 #5

• Gert-Jan Boeijen
  • Gert-Jan Boeijen's Profielfoto
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi Vincent,

Ik wil op de technische dag van de club in oktober een presentatie over dit onderwerp geven.

Ik heb dit voorjaar een R26 blok met een Kayser opbouw kunnen kopen. 350 cc cilinder en zuiger. Herkomst onbekend, lijkt een soort van raceproject. Er was qua balansfactor niks aan de krukas gedaan. Leek me een geweldig getril op te leveren met een niet aangepaste krukas, want de zuiger en pistonpen maken het een stuk zwaarder. Daarom de zaak deze zomer in statisch gebalanceerd en de wangen van de krukas op gewicht gebracht.

Kom je langs op de technische dag? Dan neem ik het blokje mee en kun je het zien en het verhaal horen. 

Groeten van je collegaclublid Gert-Jan Boeijen

R 27 krukas uitbalanceren 13 sept 2021 22:57 #6

• Gert-Jan Boeijen
  • Gert-Jan Boeijen's Profielfoto
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 1
En Ed, je hebt gelijk hoor. Op de fabriek gebeurde het dynamisch en rekenden ze de zaak door en pasten de contragewichten aan. Die maatvoering werd vervolgens op alle onderdelen gebruikt.
Al waren ze destijds wel een beetje boefjes toen ze ontdekten dat de aluminium drijfstangen van de R26 het niet hielden. En ze vervolgens stalen drijfstangen gingen gebruiken en de krukas niet meteen aanpasten. Die fietsen hebben de reputatie dat ze enorm trillen. 

• Pagina:
  • 1