Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Tik in het blok BMW R25 05 nov 2022 18:19 #1

  • Paul Visser
  • Paul Visser's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 2
Hallo allemaal,

Heb vorig jaar een BMW R25 gerestaureerd er was mij verteld dat het blok al gereviseerd was dus geprobeerd in een proefopstelling en na drie trappen lopen.

Vervolgens alles in elkaar gezet en problemen eruit halen na het proberen van de BMW blijkt er een tik in het blok te zitten gebeurd bij het gas los laten bij lage toerentallen (lijkt wel een knikker in het blok).
Veer op distributieketting gezet geen resultaat.
Kop en cilinder eraf gehaald cilinder laten uithonen nieuwe zuigerveren kleppen in laten slijpen gevoeld of er speling in het big end lager zat (volgens mij viel het wel mee) de boel weer in elkaar en rijden liep beter meer compressie maar de knikker zit er nog.
Mijn vraag naar jullie heeft iemand een idee wat dit kan zijn.
Zie graag reacties tegenmoet.

M.v.g. Paul Visser,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Vincent Elbersen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tik in het blok BMW R25 06 nov 2022 14:19 #2

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 202
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Paul,
Uitgaande van wat je al hebt gedaan.
De tik van je BMW gaat met het toerental mee met gas loslaten. Toen je de zuiger vernieuwde heb je vooraf de zuigerpen gepast in de messing drijfstang bus? Die moet met olie zuigend passen en mag geen enkele speling hebben, heb je dat gecontroleerd?. Je heb gevoeld aan de drijfstang, daar zijn al veel mensen de mist mee in gegaan. Je hebt 2 spelingen op het bigend en is axiaal en radiaal, op en neer en zijwaartse speling. De speling tussen de drijfstang en de krukaswang moet 0.1 of 0.2 mm zijn, meer mag zeker niet. Dat meet je met een voelermaat. Is dat groter dan b.v 0,3 mm dan ga je al een tik horen. Is die speling te groot dan moet je krukas er uit en is de schuld slijtage of het is niet goed gemonteerd op de juiste speling tussen de krukwang. Een evt oplossing is dan voorzichtig de krukwang iets verder persen. De op en neer gaande speling mag je niet voelen. Meten is weten zegt men altijd. Op afstand kan ik dingen moeilijk bepalen maar zou het ook kunnen zijn dat er een kleptuimelaar versleten is. Hebben je tuimelaars zijdelingse speling? Dat moet nihil zijn. De kleppen zal je wel goed afgesteld hebben. De nokvolgers die boven de nokkenas zitten kunnen ook flink gesleten zijn en kun je vaak onderaan ook zien. Die kun je vervangen of een overmaat monteren maar dan moet je wel de bussen ruimen. De zuiger heb je vervangen en de cilinder laten boren en honen, dat moet dus goed zijn net als de slotspeling van de zuigerveren die ik altijd pas voor montage. Misschien kun je een geluidsbestand van je lopende motor in de bijlage meesturen zodat we het ook kunnen horen?. Nogmaals van afstand zoiets bepalen is altijd erg moeilijk. Groeten, Ed. Steur.      
 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paul Visser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tik in het blok BMW R25 08 nov 2022 10:38 #3

  • Paul Visser
  • Paul Visser's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 2
Dank je wel Ed ga hier mee aan de slag axiale speling op de krukas zou mogelijk zijn (niet echt gecontroleerd zat wel iets in) ben van plan om het blok eruit te halen en opnieuw te reviseren aangezien ik een timmerverleden van 46 jaar heb weer een leuke uitdaging.
Bedankt voor je reactie zet het vervolg hier weer op.

Gr. Paul,
 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Vincent Elbersen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tik in het blok BMW R25 09 nov 2022 09:24 #4

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 202
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Paul, 
Als blijkt dat je drijfstang axiaal op de krukas teveel ruimte heeft en je hebt geen pers tot je beschikking moet je alles wat op de voorste kruktap zit lostrekken en de olieslingerschijf er af halen en evt later vervangen. Zet daarna je krukas alleen met het bigend in de bankschroef met aan de buitenkant een paar beschermde plaatjes tegen beschadiging en probeer de krukas wangen dichter bij elkaar te drukken. Het kan heel licht gaan maar ook erg zwaar, dan moet je wel een pers gebruiken. Doe het voorzichtig en bedenk dat beide krukwangen niet mag verdraaien ten opzichte van elkaar want dan moet je uitklokken binnen de 0.02 mm.  
Nog 1 tip, voor je wat aan de krukas gaat persen trek dan met een kraspen een rechte lijn over beide krukwangen zodat je later kan zien als de wangen verdraaid zijn. 

Moet je de lagers weer op de krukas monteren kun je dat voorzichtig met een hamer en passende bussen doen onder voorwaarde dat je wel een goed passende strakke plaat zet tussen de beide krukwangen zodat je krukas niet kan vervormen. Tip, neem voor de olieslingerschijf wel een nieuwe schroef en als die goed vast zit borg hem dan met een drevel in de groef van de schroef. Vergeet je dat dan loopt de zaak mettertijd los en is al je werk voor nop. Als je de lagers op de krukas perst gebruik dan ook altijd een passende plaat tussen de krukwangen. 

Weet je misschien of je motor in vroeger jaren op je voorvork een aanrijding met schade hebt gehad?. Zo ja, dan kan je krukas/bigend door de plotselinge stilstand ruimte hebben gekregen. Dat heb ik een keer mee gemaakt. Dat betekent wel dat je de krukas na herstel voor de zekerheid moet (laten) uitklokken.    
Sterkte met je probleem.  Groetjes, Ed.  
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paul Visser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tik in het blok BMW R25 09 nov 2022 13:13 #5

  • Paul Visser
  • Paul Visser's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 2
Dank je voor de informatie heb de motor in kratten gekocht van Cor Buddenberg (clublid) deze heeft hem ergens opgekocht  en weet hier verder ook niet veel over te vertellen (eventueel ongeluk) .

Haal de boel uit elkaar en wil er eigenlijk een ruil krukas indoen dan zijn drijfstanglagers e.d. allemaal vernieuwd hij is dan toch al uit elkaar en gelijk alle lagers, oliekeringen, slingerschijf e.d. vervangen.

Nog erg bedankt voor de informatie je hoort nog van me,

Gr. Paul,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

R25 revisie 18 nov 2022 21:48 #6

  • Vincent Elbersen
  • Vincent  Elbersen's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Paul je bent grondig en goed bezig en dat voor een Timmerman, Peaky Blinders Petje af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1