Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Klepstoterstangen R25 12 mei 2023 22:28 #1

• Eugène Sassen
  • Eugène Sassen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Tijdens restauratie van het blok van mijn R25, blijkt tot mijn verassing dat er een verschil in lengte is tussen beide stangen.180 mm en 182 mm. De motor liep er goed mee maar het is wel vreemd.
Is dit origineel of moet ik ze beide ven lang maken ?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Klepstoterstangen R25 13 mei 2023 10:53 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Eugene, 13-5-2023

Dat je verschil lengte hebt met je stoterstangen sta je wel even raar te kijken. Voor de R25 heb ik geen lengte gevonden bij onderdeelbedrijven. Er bestaan wel voor de R25 overmaten van stoterstangen in diameter en is standaard 19.96 mm en 1e overmaat 20.01 mm en 2e overmaat 20.04 mm en geldt ook voor R25/3 t/m R27.. Zelf je stoterstang op maat maken moet je nooit doen en is het van hard materiaal. Of je lengte van je stoterstang normaal is moet je letten hoever de stelbouten staan voor je klepspeling. Staat dat uitgesteld dan moet je je afvragen of er de goede kleppen vervangen zijn of klepzittingen die te hoog of te laag zitten en of je een verkeerde stoterstang hebt. In de loop der jaren kan daar best wel wat mee gebeurd zijn. 

Ik weet wel dat er voor de R26 en 27 wel verschillende lengte stoterstangen bestaan maar heb ik geen lengtematen ven gevonden. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een oude eigenaar een stoterstang heeft gebruikt van een andere type omdat het beter uitkwam. Verder kan ik je hiermee niet helpen.
Groeten, Ed. Steur.   

Klepstoterstangen R25 13 mei 2023 12:59 #3

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Eugene,
Bij de Hobbyist in Hunsel staan stoterstangen van R24 t/m R25/3 met een lengte van 183.5 mm. Of dat de originele lengte is weet ik niet. Of het met je klepstelbouten goed uitkomt moet je zelf bekijken. Per stang kost dat 33.40 euro per stuk en is onderdeelnr 11320033120.
Het originele onderdeelnr van de fabriek is voor de R25, 224 1 05 090 04   Gr, Ed. Steur. 

Klepstoterstangen R25 18 mei 2023 19:03 #4

• Eugène Sassen
  • Eugène Sassen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank Ed voor je reactie. Ik ga een stoterstang bestellen (als dat kan, anders twee) opdat ze weer van gelijke lengte zijn.

• Pagina:
  • 1