Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Idee

raar fenomeen 26 okt 2013 19:17 #1

• Vincent Van Vlerken
  • Vincent Van Vlerken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Hoi mede mono-liefhebbers!

Sinds kort ben ik in het bezit van een bmw r25/3. Iets waar ik langer naar hunkerde maar ik was nog wat jong en kon het financieel nog niet trekken! Nu ben ik reeds 24 jaar en eindelijk ben ik zover. Het eerste probleem heeft zich meteen voorgedaan, zeer eigenaardig welliswaar. Wanneer ik mijn motor start en dat doet ie zoals het hoort, krijg ik een terugblaas uit mijn carburator. Het enige wat hier kan misgaan is dat volgens mij de ingaande klep toch een beetje doorlaat waardoor er uitlaatgassen terug in de carbu worden geblazen en vervolgens uit mijn luchtfilter. Ik heb een kleine mechanische kennis en zou nu graag de kleppen eens opnieuw afstellen maar heb dit nog nooit gedaan! Heb reeds het handboek en de dvd besteld via de mono webshop maar had toch graag jullie mening eens gehad over dit probleem. Als ik de kleppen wil afstellen, hoe kan ik hier het beste te werk gaan?

Gegroet,

Een mono-groentje!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

raar fenomeen 06 nov 2013 21:34 #2

• Vincent Van Vlerken
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
niemand?

raar fenomeen 07 nov 2013 13:51 #3

• Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Hoi Vincent,

Kleppen stellen bij een ééncilinder BMW is niet heel ingewikkeld. Ze werken 'allemaal' met een stelboutje op een kiphevel en het is een kwestie van krukas in de juiste stand zetten (te zien door opening in carter), diverse meetplaatjes er tussen wriemelen en stellen maar. Dat kan nauwelijks fout gaan. Iets anders is dat ik niet helemaal weet of ik het terugblazen goed begrijp. Is dat alleen tijdens het startproces of ook tijdens (stationair?) lopen?

raar fenomeen 07 nov 2013 17:46 #4

• Vincent Van Vlerken
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Bij het stationair lopen heeft hij het ook maar natuurlijk in mindere maten. Ik veronderstel dat dit aan de ingaande klep ligt die niet op een juist moment sluit, het lijkt mij dat er geen enkel andere oorzaak kan zijn? Ik heb reeds de dvd en het boek besteld zodus zal aan de hand daarvan de kleppen eens stellen en dan het probleem nog eens bekijken. Het is ook zo dat hoe warmer de blok wordt hoe meer vermogen hij verliest en hoe meer terugblaas ik krijg.... Het enige wat ik daarvoor gedaan heb is de olie eens vervangen. Er zat eerst 20w40 mineraal in en heb toen 10w40 mineraal gebruikt, maar ook daar kan volgens mij het probleem niet ontstaan zijn?

raar fenomeen 08 nov 2013 08:59 #5

• Roelof-Jan Zilver
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Bij een BSA 500CC ééncilinder heb ik dat meer dan 30 jaar geleden ook eens gezien. Daar werd het veroorzaakt doordat de nokkenas niet goed getimed stond waardoor de inlaatklep te vroeg opende. Er was daar overigens geen sprake van dat we de motor konden starten. De afwijking was daar blijkbaar te groot voor. Het probleem werd opgelost door de tandwielen van de nokkenasaandrijving maar één tandje te verzetten. Bij dat type werd de afstelling van die tandwielen middels een stipje op beide tandwielen aangegeven. Die stipjes moesten tegenover elkaar staan en dat was best lastig te zien. Vraag bij jouw motor zou misschien ook kunnen zijn of de nokkenas goed getimed staat?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Vincent Van Vlerken

raar fenomeen 08 nov 2013 20:54 #6

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Eerst de kleppen maar eens stellen, je merkt het vanzelf als de kleppen te strak staan. Dan kun je de compressie meten. Je kan natuurlijk het begin van een lekke klep hebben of is er misschien iets aan de hand met de klepgeleider. Als dat allemaal goed is zou ik eens het ontsteking tijdstip controleren. Is dat goed dan kan er ook iets met de vervroeger zijn en het zijn aantal graden niet haalt. Zijn de veertjes nog heel of zijn ze uitgerekt?. Dan wordt de motor veel heter. Kom je er niet uit dan horen we het wel. Gr, Ed.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Vincent Van Vlerken

raar fenomeen 29 dec 2013 19:00 #7

• Vincent Van Vlerken
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Hoi!

Heb ondertussen het boek aangekregen en het uitgebreid gelezen. Nu vind ik voor mij persoonlijk dat er niet genoeg gedetailleerde uitleg beschreven staat om de kleppen te stellen. Sorry, ik ben dan ook maar een leek op dit vlak. Ik heb eruit begrepen dat je de kleppen moet stellen via de letters op de koppeling (F),(S) en (0). Maar verder kom ik er niet uit. Is er iemand bereid om een duidelijk stappenplan uit te typen? Alvast bedankt!

raar fenomeen 12 jan 2014 14:54 #8

• Roelof-Jan Zilver
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Hoi Vincent,

Gisteren heb ik enkele documenten geplaatst op de downloadpagina. Er staat ook een document bij over kleppen stellen bij een R60/R50. Voor een ééncilinder BMW is dat precies hetzelfde. Misschien helpt dat je?

raar fenomeen 12 jan 2014 20:16 #9

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Vincent,

Haal om te beginnen de bougie er uit en haal de klepdeksels er af. Zet de versnelling in de 4e versnelling dan kun je de motor ronddraaien met het achterwiel en gaat gemakkelijk. Je kan ook de kickstarter daarvoor gebruiken. Als je kleppen gaat stellen gaat het om het streepje OT op het vliegwiel. Om kleppen te kunnen stellen moet je weten hoe een motor werkt.

Er zijn vier fasen met 1 ontbranding waarbij de krukas twee omwentelingen maakt. Fase 1 is de inlaatslag waarmee brandstof in de cilinder komt. Fase 2 is de compressieslag waar het mengsel wordt samengedrukt. Fase 3 is de arbeidsslag waarbij ontbranding plaatsvindt en fase 4 is de uitlaatslag waarbij de uitlaatgassen uitgedreven wordt. Dat gebeurt allemaal in 2 omwentelingen van de krukas.
Nu je dit weet heb je een indruk wat er allemaal gebeurt. Dit is info voor je maar mag je van mij even voor het gemak vergeten.

Kleppen stel je altijd op de arbeidsslag dus na comprimering van het mengsel. Zoals gezegd gaat de krukas tweemaal rond. Je kan het dus fout doen.
Dit wat nu volgt moet je in de hoofd prenten. Als de zuiger boven in de cilinder staat (streepje OT) dan kunnen de kleptuimelaars boven in de kop op tuimelen staan als ze gelijkelijk in hoogte verdeelt staan. Als je de motor dan ook maar iets draait dan bewegen de kleppen al, in die stand moet je de kleppen niet stellen want de kleppen hebben daar geen speling. Je moet het blok in de draairichting van de motor 1 omwenteling verder draaien tot je het streepje OT weer op het vliegwiel ziet staan. Nu zul je merken dat de kleppen wel wat speling hebben. In die stand moet je de inlaatklep en de uitlaatklep afstellen. Staat er 1 te strak dan moet je met de stelbout boven op de tuimelaar de voorgeschreven ruimte instellen. Vergeet alsjeblieft niet de contramoer na het stellen weer vast te draaien en controleer nogmaals de speling als het weer vastzit. Misschien moet je het een paar keer doen om de juiste speling te krijgen omdat de schroefdraad zelf ook wat speling heeft en je dat met de contramoer vastzetten opheft.

Monteer daarna de bougie en de klepdeksel met een nieuwe pakking en kun je de motor starten. Veel succes.

Ed. Steur.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Roelof-Jan Zilver

raar fenomeen 13 jan 2014 18:27 #10

• Vincent Van Vlerken
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Ed Steur, je bent de held van de week!

Hartelijk bedankt!

raar fenomeen 13 jan 2014 18:46 #11

• Vincent Van Vlerken
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek

Zo dus!

raar fenomeen 13 jan 2014 20:16 #12

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Vincent,

Dank je wel voor het compliment, maar ik vind het heel gewoon om iemand daarmee te helpen. Je hebt nu begrepen waar het om gaat. Laat je het even weten als een klep te strak heeft gestaan en nu je probleem opgelost is? Groeten, Ed.

raar fenomeen 20 jan 2014 15:30 #13

• Vincent Van Vlerken
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Ik heb ondertussen een nieuwe pakking aangekregen voor het bovendeksel dus ik ga aankomend weekend eraan beginnen. Moet enkel nog weten op hoevel Nm of op hoeveel Kg ik de bouten moet aandraaien?

raar fenomeen 20 jan 2014 19:43 #14

• Roelof-Jan Zilver
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
De bouten van de bovendeksels (het zijn twee aparte deksels) bedoel je? Je moet er op letten dat de deksels bij terugplaatsen goed op de paspennen gezet worden. BMW noemt bij mijn weten geen aantrekkoppel. Denk ook niet dat dat zo essentieel is. Er zit nog al wat "vering" in de beugel die de beide deksels aandrukt. Aandraaien op gevoel en vast is vast. Als het dicht is dan is het goed ;). Misschien vind je nog een koppel in de reparatiehandleiding (zie downloadpagina). Ik kon het niet vinden maar wie weet heb ik er over heen gekeken.

PS. Misschien weet Ed het goede antwoord?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

raar fenomeen 20 jan 2014 19:50 #15

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Vincent,

In de reparatiehandleiding staat dat je de spanbrug van de klepdeksels vast moet zetten met 3 MKG. Als je de kleppen gaat stellen haal de tank er dan af dan heb je veel meer werkruimte en zie je wat je doet. De contramoeren van de klepstelmoeren zet je vast op gevoel en is ongeveer ook 3 MKG. Vast is vast.

Op de downloadpagina van de Monoclub kun je de reparatie-handleiding voor je motor downloaden en heb je ook nodig om reparaties te kunnen uitvoeren.

Groeten,

Ed. Steur.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Roelof-Jan Zilver

raar fenomeen 26 jan 2014 14:28 #16

• Vincent Van Vlerken
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Heren!

Het probleem weze opgelost! Ik heb de kleppen terug gesteld+alles grondig gereinigd(wat ook wel nodig was vanwege roetaanslag) Het probleem kon dus 2 oorzaken gehad hebben; minimale foutieve klepstelling of de roetaanslag van de kleppen...of een combinatie van de twee! Ik ben jullie alvast zeer dankbaar voor de informatie en tijd die jullie in dit topic hebben gestoken om mij te helpen. Als we mekaar eens tegen het lijf rijden is het eerste pilsje van mij!

groetjes,

Een opgeluchte mono eigenaar!

• Pagina:
  • 1