Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Vliegwiel R27 26 okt 2013 21:18 #1

• Jelle Hempenius
  • Jelle Hempenius's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 2
Goedendag,

Mijn naam is Jelle ik ben al even lid van de Monoclub, en omdat ik nu met een technisch vraagstuk zit heb ik mij ook maar op het forum aangemeld.

Kan iemand mij vertellen of het vliegwiel van een R27 altijd verwijderd moet worden met een trekker. Die van mij kan ik namelijk op 170 Nm vastdraaien en als ik de moer weer losdraai pak ik mijn vliegwiel er zo vanaf. Dit ben ik bij mijn R26 niet tegengekomen.

Of ik doe iets niet goed of het moet normaal zijn??!?

Alle info op tips hierover zijn zeer welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vliegwiel R27 27 okt 2013 21:24 #2

• Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Jelle,

Ik heb er zelf geen ervaring mee bij een mono maar op blz. 90 van het boekje van Ernst Leverkus "BMW-Einzylinder richtig angefast" staat zijn beschrijving van het verwijderen van het vliegwiel. Hij heeft het er daarbij ook over dat de fabriek dit met 17 mkg vastzet en dat het dan soms erg vast kan zitten. Het verwijderen doet hij, getuige zijn foto's, inderdaad met een trekker maar hij schrijft ook dat het bij zijn motor gelukkig erg gemakkelijk ging en dat een paar tikjes op de doorn van de trekker voldoende waren. Het verhaaltje wordt gelardeerd met mooie foto's. Ook de conische as en het spietje dat het vliegwiel op zijn plaats moet houden worden mooi getoond.

Doet vermoeden dat bij jouw motor òf de as niet helemaal goed conisch is en/of het vliegwiel. Lijkt het of het vliegwiel wil verdraaien op de as?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jelle Hempenius

Vliegwiel R27 28 okt 2013 09:58 #3

• Jelle Hempenius
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 2
Allereerst bedankt voor je reactie,
Of het vliegwiel mee gaat draaien weet ik niet.
Ik heb nu het gevoel dat het vliegwiel vastgehouden wordt door de moer, en tegengehouden wordt door de spie. Het lijkt mij de bedoeling dat dit door de klemmende werking van de conische passing moet gebeuren.

Maar of dat goed gedacht is weer ik niet, ik hoop dat iemand mij dat kan vertellen.

Vliegwiel R27 28 okt 2013 20:32 #4

• Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Hoi Jelle,

Als het vliegwiel mee zou draaien dan zou het spietje afgebroken moeten zijn. Ik begrijp dat dat niet het geval is dus het lijkt er op dat het vliegwiel niet op de as draait. Op zich is het spietje niet bedoeld om het vliegwiel te borgen, dat is weer het andere uiterste. Ik denk dat je gedachte helemaal juist is en dat de klemmende werking van de conische passing z'n werk moet doen, geholpen door het vastzetten door de moer. Met alleen het vast knellen door de moer zou het me niet verbazen als het vliegwiel tijdens draaien ook een klein beetje zou slingeren. Iets dergelijks heb ik tenminste bij andere motorfietsen wel vaker gezien. Misschien kan je een ander vliegwiel proberen? Dat is wellicht het onderdeel dat gesleten is?

Vliegwiel R27 28 okt 2013 22:54 #5

• Jelle Hempenius
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 2
Met het door jou gegeven antwoord in mijn achterhoofd ben ik het een en ander gaan proberen.

Eerst maar eens het vliegwiel op een oude krukas die op de plank ligt geplaatst. Dit
zonder spie, om te kijken of deze beter klemt.
Het resultaat: klemt wel maar niet echt super.
Ander vliegwiel waarvan het gedeelte wat in de keerring valt versleten is op de "oude" krukas geplaatst.
Deze klemt een stuk beter.

Het probleem zat hem dus in het vliegwiel. Na deze goed bekeken te hebben kwam ik er achter dat er een beschadiging op het raakvlak van de conische verbinding zat.
Deze heb ik weggeschuurd (handig zo'n dremel) hierna met de oude krukas en wat slijppasta de boel opgepoetst.

Toen de boel gemonteerd, en met 17 Kgm aangetrokken.

Hierna weer losgemaakt, hier had ik de trekker echt bij nodig. :)

Voor de zekerheid een drupje Loctite 638 erop gedaan en weer gemonteerd.
Met een meetklokje de slingering gemeten, deze is nu <0,2 mm ik denk dat dit aanvaardbaar is.

Bedankt voor je hulp en goede ideeën.

Ik hoop dat het opgelost is, heb er een goed gevoel bij.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Roelof-Jan Zilver

• Pagina:
  • 1