Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

oliekanalen cilinderkop 17 juni 2017 17:57 #1

• Marc Bessems
  • Marc Bessems's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
nadat ik mijn r27 had vastgereden nieuwe zuiger(2de overmaat)gemonteerd cilinder geboord en gehoont.bij het controleren van de cilinderkop vastgesteld dat: de een van oliekanalen naar de tuimelaars geblokkeerd was.
Na veel oplosmiddel en perslucht is dit terug vrij , er is echter een groot verschil in het volume van de perslucht in het voorste en achterste kanaal.
Heb met boortje voorzichtig geprobeerd kanaal vrij te maken , boortje loopt steeds vast!
heeft er iemand enig idee hoe dit kanaal helemaal vrij kan maken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

oliekanalen cilinderkop 22 juni 2017 07:58 #2

• Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Hoi Marc,

Niet met boortjes aan het werk gaan :-). In het monotechnisch handboek heeft Mark Nessen een methode beschreven. Gaat als volgt. Eerst de cilinderkop in de oven op 250 graden een half uur heet maken. Dan trek je vrij 'gemakkelijk' met een tang beide tuimelaarsteunen uit de kop. Je kunt ook een bankschroef gebruiken. De greep van de bankschroef met een stukje aluminium (hoeklijn) afdekken. Je hoeft alleen de twee tuimelaarsteunen boven het oliekanaal in de cilinderkop er uit te halen. In die tuimelaarsteunen zitten onderin twee gaten. Met een 4mm boortje draai je die met de hand zo open. Terugplaatsen van de steunen gaat op dezelfde wijze. Gaat wel wat makkelijker omdat de steunen nu koud zijn. Even opletten dat de gaten in de steunen goed in het verlengde van het kanaal in de kop geplaatst worden. Succes!

Wellicht is het ook nodig om even naar de klepgeleiders en de kleppen te kijken. Nu ze droog gestaan hebben zijn ze mogelijk ook aangetast. In het volgende clubblad (2017-4) staat een artikel waarin wordt beschreven op welke wijze de toestroom van olie naar de cilinderkop bij stilstaande motor gecontroleerd kan worden (methode Ed Steur :-) ).

oliekanalen cilinderkop 25 juni 2017 16:48 #3

• Marc Bessems
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
dank je voor de reactie;
IK heb cilinderkop verder af gemonteerd en de motor laten draaien zonder kleppendeksel. op ralentie zelfs had ik smering op de tuimelaars. ben dan een proef ritje gaan maken , 50km tegen 50km/u tot 70km/u, veel schakelen enz. thuis temp. gemeten van cilinder, 150° C cilinderkop 165°c , ben later met mijn morini 250T gaan rijden en kwam op een temp cil.100°c en kop 115°c.Toen ik de motor vastreed stond mijn cilinder ook gloeiend heet.
Mijn hoofdsproeier is een 125 en de naald stond op 2de hoogste en staat nu helemaal boven.
De ontsteking staat standaard setting.
Wat kan ik doen om deze temp lager te krijgen.
groeten
marc

oliekanalen cilinderkop 26 juni 2017 09:00 #4

• Roelof-Jan Zilver
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Misschien geeft dit een antwoord op de vraag : bmw-einzylinder.de/forum/index.php?topic=7243.msg91444#msg91444.

Verder helpt het misschien om het overzicht met carburateurafstellingen vanaf de website te downloaden. De naaldstand staat nu mogelijk niet volgens opgave. (misschien te arm?).

Misschien zijn de volgende zaken ook nog het overdenken waard? Ze kunnen invloed hebben op de temperatuur van het blok.

- BMW adviseerde voor het motorblok Monograde SAE30.

- Nog een vraag. Welk merk zuiger is gebruikt? Als dat een zuiger van KS is dan (voor zover ik weet, als een ander beter weet hoor ik dat graag) mag een tweede overmaat zuiger van 68,95mm een cilinder krijgen van 69,00. Hangt er een zijspan aan dan mag 69,01. Heb je een Italiaanse Meteoor zuiger dan schijnt de speling anders (groter) te moeten zijn. Misschien kan de leverancier van de zuiger er iets van zeggen?

-Ik vind het ook wel een beetje eng dat de oorzaak van het vastlopen niet bekend is. Eigenlijk is dus niet bekend (begrijp ik) of het blok onder de zuiger in orde is?

oliekanalen cilinderkop 27 juni 2017 21:13 #5

• Marc Bessems
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
groetjes,
onderblok leek in orde, small end zuigende passing met nieuwe zuigerpen geen speling op drijfstang of kruk te voelen. De nieuwe zuiger is een KS en de cilinder is op 0.05mm geboord en gehoond , de naald van de carbu staat nu zo rijk mogelijk.
Ik gebruik sae30 Kroonoil.
Ben vandaag even gaan rijden met nuovo falcone , flink doorgegast en de temp van de cilinder was 110°,
volgens de duitse site heb ik begrepen dat de cilindertemp. flink kunnen oplopen tot zelfs 200°
nu is mijn kennis van de duitse taal zeeer beperkt!
voorlopig verder inrijden en op het beste hopen.

oliekanalen cilinderkop 04 aug 2017 18:31 #6

• Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb in verband met gebrekkige smering de kop van de R26 behandeld zoals beschreven. In de over op 250 graden en de tuimelaarsteunen er uit getrokken. De gaatjes zaten inderdaad dicht en die heb ik weer open gemaakt. Maar nu komt het: in mijn steunen zitten niet twee gaatjes maar 3. Twee horizontale gaatjes recht tegenover elkaar en 1 schuin omhoog lopend gaatje . Ik wil het weer monteren maar nu weet ik niet welk gaatje met het kanaal in de kop moet verbinden.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

oliekanalen cilinderkop 05 aug 2017 17:46 #7

• Roelof-Jan Zilver
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Dag Hent,

Je moet de horizontale gaten gebruiken. Een van die gaten moet netjes in lijn gebracht worden met de kanalen in de cilinderkop. Als je de opbrengst van de oliepomp in de cilinderkop wilt controleren dan bestaat daar een 'trucje' voor. Het staat elders recent beschreven in dit forum en je kunt het eventueel nalezen in de komende Mono Revue. Als je het beschreven hulpstuk wil lenen dan kan dat ook.

oliekanalen cilinderkop 05 aug 2017 23:50 #8

• Hent van den Elsen
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Shit, dat wordt dan weer demonteren. Ik had geen zin om te wachten en dacht mijn boerenverstand te gebruiken. De olie moet naar boven dacht ik dus zal dat gaatje schuin naar boven wel het goede gaatje zijn. Niet dus. Maar waar dient dat gaatje dan voor?

oliekanalen cilinderkop 06 aug 2017 14:27 #9

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Marc,
Als je de cilinder en kop temperatuur naar beneden wil hebben zou ik eens de voorgeschreven single olie gebruiken, dat kan heel veel schelen is mijn ervaring. Je carter wordt dan ook veel koeler Zorg dat je ontsteking goed op tijd staat. Zijn je veertjes van je vervroeger soms versleten?. zo ja dan vervangen. Dat kan veel uitmaken. Groetjes, Ed. Steur

oliekanalen cilinderkop 06 aug 2017 16:23 #10

• Roelof-Jan Zilver
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Beste Hent,

geen idee waar dat kanaaltje voor dient. Het ziet er op de foto erg origineel uit. Misschien voor een ander type BMW? Wellicht worden bij de boxers wel dezelfde steunen gebruikt en hebben ze daar wel een functie?

oliekanalen cilinderkop 06 aug 2017 16:35 #11

• Hent van den Elsen
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank Roelof Jan,
Zitten er in de steunen die jij kent maar twee gaatjes, de horizontale gaatjes recht tegenover elkaar?
Ik denk dat ik het maar eens ga uitproberen. Motor laten lopen zonder de kleppendeksels en kijken of er olie komt. Het bijzondere vind ik dat het schuine kanaal heel erg goed aan sluit op het schuine kanaal in de cilinderkop. Ik laat het weten.

oliekanalen cilinderkop 06 aug 2017 16:39 #12

• Hent van den Elsen
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn pomp werkt. Zonder de cilinderkop komt er olie opwellen uit het kanaal na een aantal trappen op de kickstarter.

oliekanalen cilinderkop 06 aug 2017 22:40 #13

• Roelof-Jan Zilver
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Hoi Hent,

Ja, de steunen die ik ken hebben 'maar' twee gaatjes. Dat zegt uiteraard niet zo veel, ik leer graag bij en jouw foto maakt duidelijk dat het ook anders kan zijn. Ik ken wel steunen waarbij de eigenaar met weinig succes geprobeerd heeft om door de kop heen nieuwe gaatjes in de steunen te boren. Dat lukt uiteraard niet maar ze kwamen wel uit op de plek waar op jouw foto dat prachtige schuine kanaal zit. Morgen ga ik eens kijken of ik een service bulletin van BMW kan vinden waarin er iets verteld wordt over dit schuine kanaal.

Los hiervan, als de olieopbrengst in de kop goed is, dat wil zeggen dat er voldoende olie aan de zijkanten van de kiphevels tevoorschijn komt en er komt ook olie uit het gaatje van de kiphevel zelf dan lijkt mij dat het blijkbaar zo ook kan. Ik zal eens rondvragen in de club of er mensen zijn die dit kanaaltje kennen en wat dat dan betekent.

oliekanalen cilinderkop 07 aug 2017 20:19 #14

• Roelof-Jan Zilver
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Ik heb wat rondgevraagd in de club maar niemand kende dat derde kanaaltje. Ik vind er ook geen service bulletin over waarin BMW zou schrijven dat ze het hebben veranderd. Nu zijn tuimelaarsteunen niet direct dingen die je alle dagen in handen hebt dus dat dit zekerheid geeft zou ik niet durven beweren. Het algemene idee was wel om gebruik te maken van een van de twee bekende gaten. Ze lijken rechter voor de opening te zitten en ze zijn ook dieper was het argument.

Dat de olie zonder cilinderkop via het kanaal naar boven komt geloof ik wel maar dan is er geen weerstand. Het gaat er om dat de olie via de tuimelaarsteunen (met meer tegendruk) in de kop terecht komt. Weliswaar is er maar een soort van homeopathische hoeveelheid olie in de kop nodig maar het moet uiteindelijk toch wel lekker nat worden daar. Met het beschreven hulpstuk en een accuboormachine test je bij stilstaande motor of er olie langs de tuimelaars in de kop komt. Let er bij het hulpstuk wel op dat het geslepen vierkant aan de onderkant niet te strak in de oliepomp gestoken wordt. Risico is dat je anders bij terugtrekken een stuk van het pomphuis meetrekt en dan zijn de rapen wel gaar.

oliekanalen cilinderkop 08 aug 2017 09:04 #15

• Roelof-Jan Zilver
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Heb vanmorgen vraag gepost op het Duitse eencilinderforum. Vraag staat hier: bmw-einzylinder.de/forum/index.php?topic=16603.0. Ben benieuwd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hent van den Elsen

oliekanalen cilinderkop 18 aug 2017 19:18 #16

• Hent van den Elsen
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Heb de R26 laten lopen zonder kleppendeksels met de het schuin omhoog lopende kanaaltje aansluitend op het kanaaltje van de cilinderkop. Het wordt redelijk nat daarboven. Het smeert. Nu problemen met ontsteking maar dat komt op een andere plek.

oliekanalen cilinderkop 07 sept 2017 13:52 #17

• Marc Bessems
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
veel reacties op dit onderwerp, prachtig:
Ik heb de oliepomp getest met langer asje en boormachine, er kwam olie met mondjesmaat boven aan de tuimelaars maar dat blijkt normaal te zijn.
Heb nog steeds het probleem van warm lopen( 150/160 C°), de cilinder is terug gedemonteerd en wordt iets ruimer gehoond( 0,07) heb ook een electronische ontsteking besteld bij Hans Beck, in mijn club( early riders ) rijden veel bmw singles maar van vastlopen zoals bij mij komt zelden voor en sommige R27's worden snel bereden.
Hoop dat met het honen enz. mijn problemen van de baan zijn!
groeten marc

• Pagina:
  • 1