Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Lekkende carterpan 06 aug 2017 00:05 #1

• Hent van den Elsen
  • Hent van den Elsen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Nou ik toch bezig ben.
Mijn R26 lekt olie langs de kurken pakking van de carterpan. Pan vlak maken en nieuwe pakking monteren hielp wel maar niet voldoende. Hij blijft wat lekken. Nou wil ik misschien wat modernere afdichtmiddelen gebruiken want als ik de BMW weer in de huiskamer wil zetten is olie op de houten vloer wel stoer maar niet wenselijk. Iemand verstand van die middelen? Welke is geschikt? En kan ik het gebruiken in combinatie met de kurken pakking?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lekkende carterpan 06 aug 2017 04:34 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Hent,
Je hebt je carterpan gevlakt, maar je hebt nog steeds lekkage. Dat overkomt velen omdat men de boutjes te vast aandraaien en de kurkpakking daardoor scheurt. Als je de M6 boutjes te vast aandraait dan is de plek waar je boutjes zitten zeker niet vlak meer. Je kan dat opvangen door dikkere en langere aluminium plaatjes te maken met een geboord gat die in de rand van de pan liggen. Zo is je draagvlak op je carterpan sterk vergroot. Je kan ook een metalen stripje maken en dan alle gaatjes in boren voor de boutjes. Vergeet echter niet dat de boutjes door het carter gaan en kan er nog altijd olie langs de schroefdraad lekken. Om dat te stoppen kun je op de onderste draadgangen een klein beetje vloeibare pakking doen en dan de boutjes er in draaien. Vul na een paar dagen dan het blok met motorolie. Dan is je lekkage echt over hoor. Groetjes, Ed. Steur.

Lekkende carterpan 19 aug 2017 15:43 #3

• Hent van den Elsen
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Omdat ik in het verleden te veel schroeven en bouten te hard heb aangedraaid en daardoor wel eens wat gemold heb ben ik wel heel erg voorzichtig geworden. Ik heb de boutjes iets strakker aan gedraaid en het lekken lijkt te stoppen.

Lekkende carterpan 20 aug 2017 16:21 #4

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Mooi zo dan is je probleem opgelost. Dat je voorzichtig bent is geen slechte eigenschap. Sterkte. Ed. Steur

Lekkende carterpan 02 sept 2017 15:42 #5

• Kees Hoofd
  • Kees Hoofd's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Ik heb een vers pannetje besteld voor mijn R25/2 in Duitsland. Deze is van Aluminium en ook dieper dan de originele en er zit ook een stukje bij zodat de invoer van de oliepomp iets dieper komt de liggen in het pannetje. Met een nieuwe pakking werkt dit uitstekend

Lekkende carterpan 22 apr 2018 18:21 #6

• Hent van den Elsen
  • Senior lid
  • Senior lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Uiteindelijk ging het toch weer lekken. Dan maar iets anders geprobeerd. Heb carterpan gedemonteerd en alles goed schoongemaakt. Dan de pan ingesmeerd met blauwe silicone pakking en een nieuwe kurken pakking er vlak op gedrukt. Dit een nachtje laten drogen. Toen de andere kant van de kurken pakking licht ingesmeerd en tegen het Carter gedrukt. De schroefjes met locktide vast gezet. Het kleine beetje pakking, best zorgvuldig gewerkt voor mijn doen, wat er uit geperst werd met een scalpel verwijderd. En nu is het lekken echt over. (Geloof ik). Moet ook wel want hij staat voorlopig weer in mijn woonkamer.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Lekkende carterpan 23 apr 2018 08:12 #7

• Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Hij gaat natuurlijk niet lekken, maar stel nou..Dan zou je nog loctite 510 kunnen proberen. Geen kurken pakking gebruiken, direct op beide pasvlakken aanbrengen. Bij mij houdt het al jaren de (vergrootte aluminium) carterpan kurkdroog.

Lekkende carterpan 23 apr 2018 09:35 #8

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Het gebruik van een Aluminium carterpan is natuurlijk geen vergelijk met een stalen pan. Het dichtvlak van de Alu pan is gevlakt en is dus recht en dat is het pasvlak van het blok ook. Het gebruik van een dikke kurken pakking is de boosdoener en kun je daardoor de boutjes te strak aandraaien waardoor de pakking scheurt. Vaak is de stalen pan daardoor niet recht en moet je het eerst vlak maken voor her montage. Of het echt vlak is kun je zien op een glasplaat. Dan kun je ook nog plaatjes maken tegen het krom gaan van de stalen pan. Ik ben niet zo voor siliconepakking. Wel voor een normale vetpakking die je zelf kunt slaan en dan is het echt dicht hoor ook met een stalen pannetje die dan wel recht moet zijn. Mijn stalen pan zit er al jaren onder met een kurken pakking dat nooit heeft gelekt maar als het ooit weer eens los moet gaat er een zelf gemaakte normale vetpakking tussen.
Een alu pan is natuurlijk mooi maar die ligt wel lager dan een stalen pan. Vroeger gebeurde het regelmatig dat een stalen pan werd stuk gereden omdat ze iets hadden geraakt en de olie weg liep. Om het stuk gaan van de stalen pan te voorkomen heeft men toen een raamwerk onder de stalen pan gemaakt dat gewoon als origineel onderdeel te bestellen was. Met een alu pan is dat risico natuurlijk wel groter geworden. Voordeel van een Alu pan is de grotere olievoorraad in de pan en is de koeling van de olie beter door de rijwind.

Lekkende carterpan 23 apr 2018 09:50 #9

• Kees Hoofd
  • Kees Hoofd's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Ik ben heel blij met de Aluminium pan. Zeker omdat ik nogal wat verg van de R25/2; Heb er nu 2x de 5000 curvas in de Picos mee gereden (540km door de bergen op 1 dag) en echt probleemloos genoten. Ik gebruik wel altijd een heel klein beetje Dirko (grijs van Elring) om de pakking goed dicht te hebben.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Lekkende carterpan 23 apr 2018 10:09 #10

• Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
O, wat mooi. Schitterende foto!

• Pagina:
  • 1