Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

distriebutieketting + zuiger R26 25 feb 2019 13:39 #1

  • Rinus Wietsma
  • Rinus Wietsma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Nog steeds bezig met mijn revisie R26. Carrosserie zo goed als klaar, begonnen met motorblok.Ik heb een aantal vragen (met name aan Ron Konijnendijk
Heb een oude Mahle zuiger (diameter 68,9 mm) fors versleten. 3 compressieveren, 1 schraapveer.
Zuiger vertoont vele krassen. Kan ik deze polijsten, en zijn er nieuwe veren te koop (cylinder diameter 69,1 mm) en zo ja waar (bij Stemler vind ik niets hierover) Hoe moet ik de zuiger monteren, aan de binnenkant onderaan de zuiger zit een piramide- achtige uitstulping in het verlengde van de pistonpen. Moet deze naar de inlaat of uitlaatzijde wijzen? De distributieketting hefft de nodige speling. Vervangen kan natuurlijk altijd. maar welke kies ik dan? bij Stemler hebben ze het over 3 maten + - en 0 (farbe) Ik zie geen kleur op mijn ketting.
Is het wijselijk de kettingspanner van de R27 nu in te bouwen in mijn R26 of doe ik dan aan heiligschennis? Graag reacties van specialisten en kennishebbers van onze mono"s

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

distriebutieketting + zuiger R26 02 mrt 2019 09:47 #2

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 202
  • Ontvangen bedankjes 67
Heer Wietsma,
Als uw zuigermaat 68.9 mm is en uw cilinder 69.1 mm dan zit daar 0.2 mm tussen en dat is de maximale slijtgrens. De ruimte tussen goede merkzuiger en cilinder is normaal 0.05 à 0.06 mm. Een zuiger is nooit rond en er is maar 1 manier waarop de zuiger gemeten moet worden. Als u krassen op de zuiger heeft komt dat wel meer voor maar dat kan ook van een klemmer zijn geweest. Polijsten van een zuiger is not done of het moeten heel lichte krassen zijn die niet door een klemmer zijn veroorzaakt maar door vuil. Ik heb dat nooit gedaan maar sommige mensen doen dat wel uit (m.i.) verkeerde zuinigheid. Ik heb nog nooit een R26 zuiger gezien met 3 compressieveren en 1 schraapveer. Wel in oudere mono typen. Het lijkt mij dat u dus een verkeerde zuiger heeft. De montagerichting is de rijrichting. Het wordt op de bovenkant/zuigerbodem aangegeven door middel van een pijl. Die moet naar de uitlaat wijzen. Zuigerbodem dus schoon maken. Heeft uw cilinder ook krassen dan moet hij geboord worden naar de volgende overmaat 69.5 mm. Koop wel een goede merkzuiger, dus geen imitatie. Nieuwe zuigerveren zijn los te koop. De distributieketting kunt u gewoon kopen. Een kettingspanner inbouwen in de R26 is altijd goed, die gaat het slaan van de ketting tegen. De kettingspanner van de R27 is daar geschikt voor. Hou dan wel rekening met de lengte van de ketting. Je hebt nl een iets langere ketting nodig.
Ed. Steur
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rinus Wietsma

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

distriebutieketting + zuiger R26 09 mrt 2019 11:57 #3

  • Rinus Wietsma
  • Rinus Wietsma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ed,
hartelijk dank voor de info.
Heb inmiddels een goede zuiger kunnen kopen, gebruikt maar gaaf. En 0.05 mm speling tov cilinder.
De kettingspanner ga ik inbouwen.

vr. gr. Rinus Wietsma

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

distriebutieketting + zuiger R26 09 mrt 2019 12:45 #4

  • Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • Offline
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Berichten: 202
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Rinus,
Mooi dat je een gebruikte zuiger op de kop hebt getikt. Voor montage de zuiger goed in de olie zetten maar de zuigerbodem niet. Rustig inrijden want het is een vreemde zuiger voor je cilinder. Een kettingspanner is echt nodig want als de ketting teveel ruimte krijgt slaat het tegen het carter aan de binnenkant en vreet het aluminium weg. Als je er eenmaal mee gaat rijden tap dan na 500 km de olie af en kijk in de zon of er in de olie metaaldeeltjes drijven. Een beetje is niet erg maar overmatig wel. Alle slijpsel dat in de olie drijft is slecht voor de onderdelen in je motorblok dus vandaar de waarschuwing. Gebruik de ouderwetse olie met de goede viscositeit want je motorblok blijft daar een stuk koeler door. Fijn dat je bent geslaagd met een zuiger. Iemand helpen vindt ik niet zo erg want je kan niet alles weten. Veel succes en ben je blij als hij eindelijk loopt. Groetjes, Ed. Steur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1