Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Motorblok uitbouwen 26 apr 2020 13:36 #1

• Cornelis Hoogeboom
  • Cornelis Hoogeboom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb een R 26 en wil het blok uit het frame halen. Moet ik hiervoor de versnellingsbak loshalen van het blok, en of ook de achterbrug loshalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Motorblok uitbouwen 26 apr 2020 16:23 #2

• Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Dag Cornelis,

De achterbrug mag blijven zitten maar de versnellingsbak moet je wel losmaken. Dan kan je (voorzichtig, denk aan het beschadigen van de framebuizen, inpakken met tape helpt) het motorbok naar voren en naar boven uitbouwen. Wel eerst de cilinderkop verwijderen. Succes!

Motorblok uitbouwen 26 apr 2020 18:27 #3

• Cornelis Hoogeboom
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Er is vrijwel geen ruimte om het blok naar voren of de versnellingsbak naar achter te verplaatsen aangezien de bouten om de versnellingsbak vast te zetten aan het blok in het blok zitten zou ik toch minimaat 25mm ruimte tussen versnellingsbak en het blok moeten hebben , maar ik kan hoogstens 5 mm verwezenlijken.
Is er misschien iets wat ik over het hoofd zie?

Motorblok uitbouwen 27 apr 2020 09:30 #4

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Cornelis,

Ik begrijp je probleem. Heeft je motor een aanrijding gehad in het verleden zodat de frambuizen naar achter verbogen zijn? Dat kun je zien aan de bovenbuis die dan naar boven krom staat. Die buis behoort recht te zijn. Nu is het voor mij heel lang geleden dat ik een R26 blok er uit heb gehaald maar het kan wel als je frame recht is. De achterswing-arm demonteren is ook veel werk als het niet nodig is. Plaats onder het blok een krik met een plankje en krik het blok met bak voorzichtig omhoog. Zet er geen druk op vanwege je stalen carterpan. Je bak is dan mee omhoog gegaan en bindt er dan strak een touw omheen dat je aan de bovenbuis bij het zadel vast maakt. Als je het blok later gaat inbouwen heb je daar gemak van. Je hebt wel de cilinderkop er af en moet je het blok zover omhoog tillen dat het net boven de bevestiging ogen uit komt. Van de versnellingsbak heb je natuurlijk ook aan het frame de bevestiging er al uit gehaald anders gaat het niet. Je kan het blok er dan schuin en naar voren uit het frame halen. Velen doen het zo. Normaal is achteras demonteren, dan de bak en dan het blok, dan heb je wel veel werk.

Veel succes, Ed. Steur.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cornelis Hoogeboom

Motorblok uitbouwen 27 apr 2020 10:51 #5

• Cornelis Hoogeboom
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je Ed. Heb inderdaad een jaar of 45 terug een ongeluk gehad maar de bovenste frame buis is nog recht.
Ik wil het niet forceren dus ga ik toch maar van achteraf uitbouwen. Het is wat werk maar we mogen nu ook in Frankrijk niet de weg op, dus tijd genoeg.

Motorblok uitbouwen 27 apr 2020 11:19 #6

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Cornelis,
Nu je besloten hebt om de achter swingarm los te nemen kun je meteen even naar de swingarm lagers 30203 even kijken. Als die nog nooit vernieuwd zijn zullen de putten in de lagerconen staan en komt ook vaak omdat men de instelbare lagers te strak zet. Zorg met afstellen dat de swingarm midden in het frame komt te staan en zet beide bouten aan en draai het iets van 20 graden terug zodat het net spelingloos is en zet de contramoer vast. Succes met je werk. Heb je vragen dan hoor ik het wel van je. Met nieuwe lagers swingt het en veert lekker.

Groetjes, Ed. Steur.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cornelis Hoogeboom

• Pagina:
  • 1