Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Gebrek aan koppel r25/3 19 nov 2022 09:59 #1

• Maarten Cornelissen
  • Maarten Cornelissen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Allemaal

Ongeveer een jaar geleden heb ik een r25/3 overgenomen van de 2e eigenaar. Bij de overname benoemde hij al dat er enkele paarden uit de weide van het blokje waren ontsnapt in de tijd dat hij hem bezat (plus nog wat andere issues)

Inmiddels start en loopt de bmw weer als een zonnetje maar zit er helaas nog niet de pit in die ik had verwacht/gehoopt. Het probleem is met name dat er koppel ontbreekt bij de lagere toerentallen. Optrekken is geen probleem (behalve dat de koppeling een aan/uit fenomeen is ipv slippend optrekken) de 2e en 3e versnelling komt hij ook prima door maar na het schakelen naar de 4e (rond de 80 km/h) heeft de motor net genoeg koppel om hem op de 80 km/h te houden. Met een beetje spelen met de koppeling en te balanceren tussen genoeg slip om het toerental hoger te houden maar niet teveel om aandrijving te missen lukt het soms om het naar de 85km/h te trekken maar een briesje tegen of een bruggetje over zakt hij al snel terug naar de 75. 

Wat heb ik gedaan (ook recent gesleuteld met een kennis die veel eenpitters heeft opgeknapt)
- Cilinder gehoond door de oud monteur van harry meyer(bedhoevedorp) die beropesmatig aan eenpitters heeft gewerkt
- Zuiger en zuigerveren vervangen voor de overmaat
- Ontsteking afgesteld volgens het boekje, condensator vervangen
- Veertje van de vervroeger vervangen die niet origineel en veel te sterk leek, vervroeger komt nu volledig uit 
- Klepspeling afgesteld volgens het boekje
- Compressie getest, die is voldoende (volgens kennis, 85 kpa)
- Kennis heeft de luchtmengschroef afgesteld, nog gepoogd om de gasschuif een gaatje lager te zetten (bougie is mooi koffiemetmelk kleurig)
- nokkenas wangen lijken niet mega versleten door de inspectiegaten

Helaas heeft dit qua koppel nog erg weinig gebracht en kwamen wij niet verder. Het enige wat de kennis opviel is dat de motor lang nodig heeft om terug te zakken in toeren na een keer gasgeven.

Heeft iemand nog tips/trucs of andere ideeen? of moet ik accepteren en alle 80km wegen vermijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gebrek aan koppel r25/3 20 nov 2022 12:22 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Maarten, 

uit het blad Motor uitgave 4 - 1954. De fabriek geeft voor de R25/3, die een topvermogen heeft van 13 pk bij 5800 toeren, een topsnelheid op van 108 km/u bij een normaal zittende solorijder.  uit het blad Motor uitgave 4 - 1954.

Uit bovenstaande zou je kunnen verwachten dat jou R25/3 dat ook zou moeten kunnen halen. Met gas los laten duurt het te lang dat het toerental terug zakt. Dat kan aan je gaskabel liggen dat te strak staat en stelbaar zou moeten zijn of je gasschuif heeft teveel ruimte. Zit er onder de gasschuifmoer een pakking?  Leg er eens 1 tussen en kijk of het toerental zakt. Als dat geen effect heeft stel de aanslagschroef van de gasschuif wat lager en behoort het toerental te zakken. Stel de luchtmengsel schroef zo in dat het toerental daarmee zo hoog mogelijk is en draai de gasschuif steeds lager tot normaal toerental. De hoofdsproeiernaald moet dacht ik in de 3e groef zitten van onder af. Te weinig mengsel kan je motor te heet worden en kost je ook vermogen, dus koppel. Je geeft aan dat de vervroeging veren vervangen zijn. Vervroegd het met hoger toerental tot F op je vliegwiel want dat moet hij zeker halen. Zo niet dan heb je niet de juiste veren gebruikt. De vlieggewichten mogen niet uitgesleten zijn en laat op de scharnierpunten een druppel olie vallen. Dan is ook de vraag of je wel de juiste CV hebt en kijk eens welke getallen er op de CV staat. Voor je R25/3 zou daar hoogst waarschijnlijk ZG209/26 Z moeten staan. De voorplaat heeft ook een V inkeping. Bedenk dat de vervroegingskarakteristiek van je CV van groot belang is voor het vermogen en je geeft aan dat hij wel helemaal uit komt. Is dat zo?. In de 4e versnelling kun je dan al gauw vermogen tekort komen. Bedenk dat een 1 cilinder van 13 PK niet elke R25/3 deze topsnelheid haalt. Welk merk zuiger is er gemonteerd?. Hoe zit het met je luchtfilter, rij daar eens zonder filter mee. Je kan ook proberen om je ontsteking 2 graden vroeger te zetten en kijken wat voor effect dat heeft. 
Ed. Steur.   

Gebrek aan koppel r25/3 08 dec 2022 13:49 #3

• Kees van der Heiden
  • Kees van der Heiden's Profielfoto
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Wat heb je voor een uitlaat er op zitten? De originele of een replika? Veel replika uitlaten zijn heel simpel opgebouwd en geven veel teveel tegendruk. Je zou eens kunnen testen zonder uitlaat (!). Ergens waar het niet teveel opvalt verstop je je uitlaat in de bosjes en dan ga je een stukje proefrijden. Als dan blijkt dat hij dan wel beter draait, dan kan je eens kijken bij Salis BMW. Die heeft een demper "optimised for performance". Die is wel opgebouwd zoals het origineel.

Gebrek aan koppel r25/3 25 juni 2025 20:59 #4

• Ludo Sarens
  • Ludo Sarens's Profielfoto
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo,
ik heb geen antwoord maar een vraag, ik waar ik die moet stellen.
Ik heb een 25/2 1952 en na de winter probleem met opstarten.
De uitlaatklep bleek geblokeerd in de klepvoering , deze losgemaakt met wat kruipolie en ze werkte weer.
daarna ook kleppen afgesteld , ontsteking gecontroleerd en carburator gedemonteerd en gewassen met ultrasoon.
Echter onmogelijk ,om de motor aan de praat te krijgen. Het lukt wel ,en alleen zo , door ether in te spuiten , dan loopt hij maar wel niet goed. Compressie gemeten en die staat op 3,8 bar. Ik heb in dit forum ergen 6 bar zien staan als minimum.
Nu de motor is twee jaar geleden volledig gereviseerd, cilinder geboord, uitgehoond en passende nieuwe  overmaat zuiger erin. 
Hoe begin ik er best aan , wat eerst ?
Alvast bedankt en excuus als ik niet in het gepaste onderwerp zit.

• Pagina:
  • 1