Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

R25/3 start alleen op choke 17 mrt 2022 20:42 #1

• Maarten Cornelissen
  • Maarten Cornelissen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn R25/3 heeft wat kuren ontwikkeld nadat ik hem lopend weg heb gezet na een compleet vlekkeloze rit van 1,5 uur

Ne enige tijd stil gestaan hebben wou ik de motor verrijden voor een verhuizing, hiervoor moest ik een rit van een ruim uur maken. Maar de problemen begonnen gelijk al, hij wou vrijwel niet starten, na veel kicken startte hij op choke en na warm gelopen te hebben(was rond het vriespunt) kon de choke eraf en ben ik gaan rijden. 
gedurende de rit ging de BMW steeds steeds slechter lopen, misvuren, knallen in de pijp, inhouden op een gegeven moment hoge toeren en heel hoog stationair draaien bij stilstand. (Dat laatste geweten aan valse lucht omdat de gasschuif deksel was losgetrild)
totdat hij niet meer vooruit te branden was en de BMW rest van de rit(meer dan de helft) in een karretje achter de volgauto heeft afgelegd
Eenmaal thuis aangekomen ben ik wat dingen nagelopen en kwam ik een vonkenregen tussen de contactpunten tegen en dus de conclusie getrokken dat de condensator een erg vroege dood was gestorven (hij was vers gemonteerd voor de laatste rit waar hij goed in reed) 
Wat heb ik inmiddels in de tussentijd gedaan:
- de cilinder laten honen naar de 2e overmaat(eerder geconstateerd probleem)
- nieuwe overmaat zuiger met bijbehorende zuigerveren
- nieuwe kop en voetpakking
- Verse condensator
- Klepstellingen gesteld volgens het boekje
- Vooronsteking volgens het boekje(contact punten 0,4 mm open op markering S,  gemeten door weerstand over de contact punten te meten) (deze was niet verschoven)

Wat is mijn huidige probleem:
- Met de choke erop start hij in 1 trap en loopt heel netjes. Zodra ik een piezeltje lucht erbij laat door de choke te openen loopt het toerental bijna naar maximaal en blijft daar. hij reageert wel op gas geven en loopt dan heel langzaam terug naar nog steeds heel hoog stationair
(ik heb wel nog vonken tussen de punten maar daar moet je je best voor doen om die te zien overdag, ik had gelezen dat dat blijft)

Wat heb ik gepropbeerd
- valse lucht opheffen door alle pakkingen en het luchtinlaat rubber na te lopen en de inlaat moeren na te lopen

Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?
Moet ik het in de carb zoeken? (versleten gasschuif of naald, verstopte sproeier? ergens anders valse lucht) of zit ik helemaal verkeerd te denken) 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

R25/3 start alleen op choke 29 mrt 2022 17:30 #2

• Roelof-Jan Zilver
  • Roelof-Jan Zilver's Profielfoto
  • Webmaster
  • Webmaster
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 22
Dag Maarten,

Het doet mij denken aan een soortgelijk probleem dat ik enige jaren geleden met mijn R27 had. Daar bleek na de winter de motor nauwelijks aan het lopen te krijgen, en rijden was zo ongeveer onmogelijk. Na onderzoek van de carburateur bleek de kleine stationair sproeier (sproeier 20 uit m'n hoofd gezegd) bijna volledig verstopt te zitten met een hard stukje materiaal. Bijna er niet uit te krijgen. Ook niet met de compressor. Uiteindelijk wel gelukt en toen liep hij weer als een zonnetje. Ik heb de oorzaak toen gezocht in Euro95 benzine. Sindsdien tank ik uitsluitend premium benzine van Shell, BP of Esso. En sindsdien ook geen problemen meer.

R25/3 start alleen op choke 30 mrt 2022 11:08 #3

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Dag Maarten,

Ja, ik weet nog wel wat na de reactie van Roelof Jan. Kijk je klepspeling na en meet je compressie na.
Heb je de zuigerveren van de nieuwe zuiger wel goed verdeeld om de 120 graden?. Heb je opgelet dat de zuigerveren goed zijn gemonteerd?. Dus niet verkeerd om?. Er staat vaak niet voor niets op zuigerveren TOP dat naar boven moet wijzen. Of dat bij een R25/3 ook zo is met ook een slotpennetje weet ik niet uit mijn hoofd. Bij de R26 en 27 zit geen slotpennetje voor de compressieveren en staat daar ook geen top op. Dat kan van verschillende zuigermerken dus anders zijn. Maar aan je verhaal te lezen moet de oorzaak de carburateur zijn in het stationaire deel. Als je hoofdsproeiernaald oud is zou ik wel een nieuwe proberen want die slijten wel en gaan dan lekken. Jouw verhaal lijkt op brandstoftekort van het stationaire deel. 

Groeten, Ed. Steur.    

R25/3 start alleen op choke 03 apr 2022 12:01 #4

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Maarten,

Ik heb je klacht nog eens beter gelezen en is je omschrijving wel wat verwarrend. Als ik alleen naar je huidige klacht kijk moet je de gasschuifveer eens bekijken, is die te slap of tekort?.  De R25/3 heeft een luchtfilter die je kan dichtdraaien en als je die iets open zet gaat je motor op een hoog toerental draaien. De lucht wordt naar binnen gezogen en gezien de onderkant van je gasschuif schuin loopt aan de aanzuigkant kan je gasschuif omhoog gedrukt worden door de aanzuiglucht als de veer tekort of veel te slap is. Monteer een originele veer die dacht ik 6 cm lang is ( controleren)  en voor de R26 en 27 is dat 10 cm. Ik ga ervan uit dat jij de originele carburateur op je mono hebt. Laat het ons weten wat je gevonden hebt.. Succes.
Ed. Steur.

• Pagina:
  • 1