Mijn R25/3 heeft wat kuren ontwikkeld nadat ik hem lopend weg heb gezet na een compleet vlekkeloze rit van 1,5 uur
Ne enige tijd stil gestaan hebben wou ik de motor verrijden voor een verhuizing, hiervoor moest ik een rit van een ruim uur maken. Maar de problemen begonnen gelijk al, hij wou vrijwel niet starten, na veel kicken startte hij op choke en na warm gelopen te hebben(was rond het vriespunt) kon de choke eraf en ben ik gaan rijden.
gedurende de rit ging de BMW steeds steeds slechter lopen, misvuren, knallen in de pijp, inhouden op een gegeven moment hoge toeren en heel hoog stationair draaien bij stilstand. (Dat laatste geweten aan valse lucht omdat de gasschuif deksel was losgetrild)
totdat hij niet meer vooruit te branden was en de BMW rest van de rit(meer dan de helft) in een karretje achter de volgauto heeft afgelegd
Eenmaal thuis aangekomen ben ik wat dingen nagelopen en kwam ik een vonkenregen tussen de contactpunten tegen en dus de conclusie getrokken dat de condensator een erg vroege dood was gestorven (hij was vers gemonteerd voor de laatste rit waar hij goed in reed)
Wat heb ik inmiddels in de tussentijd gedaan:
- de cilinder laten honen naar de 2e overmaat(eerder geconstateerd probleem)
- nieuwe overmaat zuiger met bijbehorende zuigerveren
- nieuwe kop en voetpakking
- Verse condensator
- Klepstellingen gesteld volgens het boekje
- Vooronsteking volgens het boekje(contact punten 0,4 mm open op markering S, gemeten door weerstand over de contact punten te meten) (deze was niet verschoven)
Wat is mijn huidige probleem:
- Met de choke erop start hij in 1 trap en loopt heel netjes. Zodra ik een piezeltje lucht erbij laat door de choke te openen loopt het toerental bijna naar maximaal en blijft daar. hij reageert wel op gas geven en loopt dan heel langzaam terug naar nog steeds heel hoog stationair
(ik heb wel nog vonken tussen de punten maar daar moet je je best voor doen om die te zien overdag, ik had gelezen dat dat blijft)
Wat heb ik gepropbeerd
- valse lucht opheffen door alle pakkingen en het luchtinlaat rubber na te lopen en de inlaat moeren na te lopen
Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?
Moet ik het in de carb zoeken? (versleten gasschuif of naald, verstopte sproeier? ergens anders valse lucht) of zit ik helemaal verkeerd te denken)