Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

loszittend pookje r25/2 15 jan 2016 17:14 #1

• Jos van Bergen
  • Jos van Bergen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal,

toen ik afgelopen week mijn 25/2 zijn winterbeurtje gaf, zag ik een oliezweetplek bij het kleine pookje aan de rechterkant op de bak. kwestie van een nieuwe keerring dacht ik, in mijn onschuld. ik kan echter het pookje ook axiaal bewegen, dus in- en uit het blok, over zo'n 8 a 10mm. dat lijkt me niet goed.
de bak schakelt overigens als boter!
wie kan me vertellen wat er mis is aan mijn bak en wat ik eraan moet doen!

hoor het graag,

vriendelijke groet
Jos van Bergen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

loszittend pookje r25/2 28 jan 2016 11:11 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Jos.

Aan de binnenkant van je bak zitten over de as aan de rechterkant een paar vulringen geschoven dat geborgd is met een dunne splitpen. Waarschijnlijk is je splitpen weggesleten en kan los in je bak liggen en heeft de as dan veel axiale speling. Je bak moet dus uit elkaar en vernieuw dan meteen de keerring.

Na reparatie moet je de schakelvorken precies in het midden afstellen als alles er weer in zit zonder de achterdeksel er op. Doe je dat niet dan schakelt je bak niet goed. De uitgaande as moet echter wel in het midden zitten anders stel je het foutief af. Daartoe heb ik een oude achterdeksel afgezaagd met alleen de lagering en past over de 2 m6 boutjes. Dan kun je de schakelvorken afstellen met behulp van een klein rond spiegeltje. De lagerpassing heb ik een paar hondersten uitgeslepen zodat het lager precies past.

Veel succes

Ed. Steur.

loszittend pookje r25/2 29 jan 2016 18:41 #3

• Jos van Bergen
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Ed,

allereerst bedankt voor je reactie.
Ik was al begonnen met een oude bak open te schroeven. zoals je aangeeft zie ik daar de as met splitpen en ringen zitten (bij deze bak zit alles nog keurig op zijn plaats). ik weet dus nu waar ik kijken moet en wat eraan te doen is. wat vraagjes:
-Moet de hele bak wel uit elkaar?
-kan ik niet volstaan met binnen in de bak de splitpen vervangen en aan de buitenkant de keerring?
-wat kan er gebeuren als ik niks doe? Ik gebruik het rechter pookje toch nooit.

Ik wilde de oude bak eens helemaal demonteren en kijken of ik de werking snap. Ik krijg echter de twee schroeven bovenop de bak niet los. Is hiervoor een trucje?

vriendelijke groet
Jos

loszittend pookje r25/2 29 jan 2016 19:56 #4

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Jos,

Als je het goed wil doen moet je de bak verder uit elkaar halen en dan een paar ringen toevoegen zodat de grote speling verdwenen is. Het mag/ moet wel wat speling hebben.

Als je zo de splitpen kan vervangen en de keerring vindt ik dat best maar zo gemakkelijk gaat dat niet. Als je het goed wil doen vervang dan alle lagers en keerringen want die komen toch een keertje en heb je er ook plezier van. Denk er wel aan dat als je gaat slopen dat je de bak in de oven wam maakt ongeveer 80 graden of iets meer. Met handschoenen aan trek je in 1 keer de drie assen er uit en zo moet het ook in elkaar, warm dus.

Voor de 2 grote schroeven bovenaan de bak, ja die kunnen goed vast zitten door oxide en vuil. Krab met een scherp mesje de groef aan de buitenkant van de kop goed maar voorzichtig uit. Spuit een paar dagen kruipolie er op en laat het een paar dagen staan. Gebruik beslist een goed passende sterke schroevendraaier, vaak zit er nog een zeskant aan waar je een steeksleutel op kan zetten.

Zet de schroevendraaier in de sleuf en geef er een paar klappen op met de hamer, meestal schrikken ze dan los. Als je dat los hebt kun je de bak verder slopen en valt alles er zo uit. Kom je problemen tegen of je loopt vast dan hoor ik het wel. Vergeet niet dat als je de bak in elkaar hebt voor je de achterdeksel er op zet je de versnellingen eerst goed afstelt. Anders is je werk voor niets. Daar heb je wel een achterschild voor nodig om de as goed in het midden te houden. Dat kun je bestellen en is niet vreselijk duur.

Ik zal je daarvoor een internetadres geven waar je het bestellen kan. Als je de bak dan toch uit elkaar hebt zou ik de schakelmoffen meteen omdraaien want dan heb je weer nieuwe gaten en schakelt het straks weer als nieuw. Geef mij dan een seintje op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor het achterschildje. Dan geef ik je de link door ok? Je kan ook een oude achterdeksel uitzagen maar die moet je maar hebben. Werk voorzichtig en schoon. Je mag mij ook bellen hoor.

Succes Jos, groetjes, Ed.

loszittend pookje r25/2 31 jan 2016 11:25 #5

• Jos van Bergen
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedemorgen Ed,

met je antwoord kan ik weer vooruit!

nou mijn vrouw nog zo gek zien te krijgen dat ik de oven ter beschikking krijg.......

Dat van die schroeven ga ik vandaag nog doen, zal het "in de week" zetten!

Ed, hartstikke bedankt.

vriendelijke groet
Jos

loszittend pookje r25/2 31 jan 2016 15:38 #6

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Jos,

Dat je vrouw raar zal kijken als je hiermee aankomt moet je haar zeggen dat je een los stuk plaat op de ovenplaat legt. De originele ovenplaat kan dan niet vervuilen en gebeurd er verder niets. Geen grote rookwolken maar je kan wel tijdelijk een beetje oliegeur ruiken. Zodra je ermee weg bent is dat ook gauw weg. Ik heb zelfs net in lak gedoopte nieuw gewikkelde dynamoankers in de oven gehangen. Daar moet je wel een bakje onderzetten omdat er wat lak af kan druipen. Nooit wat mee gebeurd en blijft je oven gewoon bruikbaar voor moeders. Nou, veel succes zet hem op he. Vriendelijke groet, Ed.

loszittend pookje r25/2 31 jan 2016 15:43 #7

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Jos,

nog even een tip, voor je de bak verder uit elkaar neemt merk de schakelvorken even met een stipje verf. Je weet dan welke vork boven en onder heeft gezeten. Gr, Ed.

loszittend pookje r25/2 31 jan 2016 19:00 #8

• Jos van Bergen
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Ed,

Bedankt voor de tips en ondersteunende woorden. Ik heb een hele lieve vrouw, maar dat die oven, dat krijg ik haar echt niet uitgelegd. We hebben namelijk deze oven nog niet zolang en 2 maanden geleden is het gehele huis opnieuw in de verf en tex laten zetten.......

Ik ga eens kijken in de werkplaats van (ex) werkgever, of daar mogelijkheden zijn.

Bedankt en goed weekend (wat er nog van over is)

angstige groet
Jos

loszittend pookje r25/2 10 nov 2016 18:41 #9

• Geert Doddema
  • Geert Doddema's Profielfoto
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Jos,
Ik heb in de Mono Revue een beschrijving gegeven van de (de)montage van de R 25 bak. Het was voor mij een heel avontuur. Het verhaal staat nu op Forum,(juli 2015) misschien heb je er iets aan. De twee vorkbouten maak je het beste los door een koudbeitel bij te slijpen zodat er een lip ontstaat die precies in de sleuven van de vorkbouten past. Zet de beitel dan op de kop in de bankschroef, draai de bak ondersteboven op de lip van de beitel en leun vervolgens stevig op de bak. Draai de bouten een halve slag los en begin daarna met der rest van de demontage. In mijn oude verhaal staat dat Ed Steur een aanhaalkoppel voor de flens van 13 kgm (130 NM) noemt. Ik heb geloof ik een goede methode gevonden om de flens netjes vast te zetten. Misschien schrijf ik daar nog wel eens een verhaal over. STERKTE,Geert.

loszittend pookje r25/2 10 nov 2016 20:05 #10

• Jos van Bergen
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Geert,

bedankt voor je reactie. we hebben eerder geprobeerd de twee bouten los te maken. Warm, heet en koud, het lukte niet. We hebben toen een nieuwe keerring geplaatst. de lekkage is over, maar het is natuurlijk niet opgelost.
Mogelijk dat ik in de toekomst de door jou voorgesteld methode eens probeer.

bedankt voor je tip!

groet
Jos

• Pagina:
  • 1