Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

moer losdraaien van flens 10 apr 2020 17:00 #1

• Mark van Rhijn
  • Mark van Rhijn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
De moer op de flens van de uitgaande as op de versnellingsbak gaat niet los... (zie foto).
Ik heb inmiddels de speciale tools, maar ik krijg er geen beweging in.
Voordat ik de boel (verder) sloop: zie ik iets over het hoofd? Draait de moer soms rechtsom los?
Ik kijk uit naar een reactie, want ik kan niet verder.
(Nb. reden van project is lekkende keringen in carter en versnellingsbak (schakelpook en bij uitgaande as).
Vriendelijke groeten,
Mark van Rhijn

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

moer losdraaien van flens 10 apr 2020 20:07 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Mark, Ten eerste zit de moer gewoon met rechtse draad vast met 12 tot 15 kgm, dus linksom draaien met los nemen. Om de moer normaal los te maken heb je 2 stuks gereedschap nodig, de dop die goed op de moer past en een plat stuk materiaal met drie gaten er in om je dop te steunen met losdraaien. Het moet op afstand zitten dus ringen plaatsen of stukjes pijp over de beide meenemer pennen. De moer is al flink gehavend zie ik op de foto en heeft men met een pen op geslagen. Zorg dat je flens draagt op een aambeeld of in een bankschroef en neem een flinke drevel en sla de moer los waarbij je de drevel zo zet dat de moer los draait. Maak de moer niet warm want je bent niet de eerste die dan een kromme as over houdt en je dit moet vervangen. Als je de moer los hebt en je de flens wil los nemen heb je de speciale matra trekker nodig, die kun je wel kopen maar is duur.

Als je een 3mm dik stuk plat neemt en 2 passende gaten boort waar de meenemer pennen door kunnen zet je dat er op en gebruik dan een twee benige trekker waar de benen precies onder de meenemer pennen zitten. De geboorde gaten heb ik de helft afgezaagd en past hij dus precies tussen de meenemer pennen. Zo kun je de flens lostrekken en blijft de boel heel. Laat je niet verleiden om de flens heet te maken want dat werkt averechts en dan heb je een kromme flens. Jammer dat je moer zo gehavend is want zo kun je geen grote kracht op de moer overbrengen om hem los te krijgen. Sterkte en veel succes en wees vooral voorzichtig. Laat het weten als je het gelukt is.

Groeten, Ed. Steur.

moer losdraaien van flens 10 apr 2020 20:53 #3

• Mark van Rhijn
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Bedankt Ed, ik ga ermee aan de gang.
Vraag: ik heb de gereedschappen (zie foto), heb ik dan nog pasbussen nodig of kan ik zo aan de slag?
Vr. grt.

moer losdraaien van flens 11 apr 2020 10:09 #4

• Mark van Rhijn
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
De moer is los. Nu de flens...
Wordt vervolgd.

moer losdraaien van flens 11 apr 2020 10:57 #5

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Mark,

Je hebt alleen de pasbussen nodig om de moer los te draaien of om vast te zetten. Je krijgt daarmee wat afstand en dracht op je sleutel zodat hij recht op de moer blijft staan. De moer moet goed vast zitten tussen 12 en 15 mkg. De flens heeft ook een spie gleuf en zit de flens conisch vast. Als je de flens er weet op gaat bouwen zorg dan dat de as en de flens vetvrij is voor de montage. Het is al eerder gebeurd dat een flens gaat rond draaien en de spie kapot maakt. De pasbussen kun je ook op hoogte brengen als je die hebt met wiellager afstel ringen van de R26 of 27, dat past precies over de flens nokken.
Groetjes, Ed.

moer losdraaien van flens 11 apr 2020 11:22 #6

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Mark,
Je hebt de moer dus los gekregen, gefeliciteerd. Als je een moer op deze manier moet los halen zorg dan dat je altijd draging hebt op het onderdeel waar je de moer van los moet slaan. Dan gaat het bijna altijd. Wordt dus vervolgd. Let op ik beschreef je hoe je de flens er af moet trekken. Dat stukje plat waar je de drie gaten in hebt geboord en ik de helft van de buitengaten heb afgezaagd maar het wel precies moet passen. Het komt op de knobbel van de as te dragen wat van gehard materiaal is maar het gaat wel eens kapot door een rotte hardyschijf. Het stukje plat moet er altijd recht op liggen en de trekker moet er dus precies boven op staan. De benen van de trekker moet precies onder de nokken staan en je de flens dan kan gaan lostrekken. De nokken trekken dan naar binnen tegen het stukje plat materiaal en kun je nu met kracht de flens los trekken zonder dat de flens verbuigt. Zet je de benen op een andere plek dan wordt je flens krom. Ik weet niet welk type motor je hebt maar het stukje pijp van je aandrijfas dat over het knobbeltje komt en je as centreert moet je zuinig op zijn want daar komt veel kracht op te staan met rijden. Ik vul dat met vet zodat het veel minder slijt en voor montage schuif ik een taps toelopend rubber over de uitgaande as dat het pijpje afsluit en het vet niet naar buiten kan. Als je een recht rubber hebt kun je het voorzichtig afslijpen op een slijpsteen maar mooier is als je het zo kan kopen. Ik kocht het jaren geleden bij de Praxis en zaten die rubbers in een setje om kranen te repareren en dat past precies, ook over de uitgaande as van de bak. Van het tapse rubber heb ik eens een stukje in de Revue geschreven. Kun je het niet vinden heb ik hier er nog wel 1 voor je liggen. Ik rij er zo al vele jaren mee en voldoet prima.
Veel succes Mark en hou mij op de hoogte.

Groetjes, Ed.

moer losdraaien van flens 11 apr 2020 11:33 #7

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Mark,
Voor je de flens er af trekt zorg dan wel dat je eerst de worm aandrijving van de teller uit je bak hebt gehaald. Als je de oliekeerring/simmering vervangt zorg dan de keering er recht in zit. Voor je de aandrijf flens weer monteert olie de lip van de keerring dan in net als de flens waar de keerring op draait. Je loopt anders de kans dat de lip verbrandt en weer gaat lekken. Bij keerringen moet je dat altijd doen.

Groetjes, Ed.

moer losdraaien van flens 11 apr 2020 11:37 #8

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
De wormaandrijving zet je er pas weer in als je de aandrijfflens op de uitgaande as hebt gemonteerd. Doe je dat niet dan beschadig je de worm op de flens van de uitgaande as. Voorzichtig dus he. Gr, Ed.

moer losdraaien van flens 11 apr 2020 14:41 #9

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Mark, Voor alle duidelijkheid; De geboorde buitengaten van de meenemernokken in het 3mm plat materiaal zaag je middendoor en past het dan op de knobbel van de uitgaande as. Dus geen 3 gaten boren maar 2. Gr, Ed.

moer losdraaien van flens 11 apr 2020 22:26 #10

• Mark van Rhijn
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Bedankt, Ed.
Ps. Bijgevoegd mijn interpretatie van het hulpstuk bij het trekken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

moer losdraaien van flens 12 apr 2020 11:26 #11

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Mark,
Zoals je de trekker hebt getekend is het prima. De reden waarom ik zeg dat je de buitgaten doormidden moet zagen is dat als je met de trekker gaat trekken de goed passende gaten gaat schragen en wat scheef gaat zitten en dat kan evt je knobbel kosten. Zaag je het door midden dan loop je die kans veel minder. Als je dat stuk plat op de knobbel van de as tussen de meenemer nokken legt, vet aan die kanten de nok een beetje in zodat het makkelijk kan verplaatsen als je kracht op de trekker zet. Met het stuk plat voorkom je dat de flens kan doorbuigen want zo sterk is de flens nou eenmaal niet. Dit heb ik zelf zo bedacht en werkt prima. De flens kan soms erg vast zitten en komt dan met een knal los. Kijk uit dat de flens niet op je schoenen valt. Ik weet zeker als je het zo doet dat de flens er onbeschadigd af komt en mag je heel blij zijn met deze oplossing omdat velen hun tanden er op stuk gebeten hebben. Succes en hou mij op de hoogte. Groetjes, Ed.

moer losdraaien van flens 12 apr 2020 11:30 #12

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
buitgaten = buitengaten

moer losdraaien van flens 17 apr 2020 21:39 #13

• Mark van Rhijn
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Tussenstuk gemaakt, volgende stap: de flens eraf trekken.

moer losdraaien van flens 18 apr 2020 10:17 #14

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Mooi, ik ben trots op je. Alle bramen netjes weg gevijld?
Dan is het nu het grote moment aan jou. Er af met die flens.
Je kan evt alleen de oude moer er iets op draaien zodat de flens er
niet af kan knallen. Je zal zien dat het heel goed gaat. Sterkte Ed.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mark van Rhijn

moer losdraaien van flens 25 apr 2020 19:23 #15

• Mark van Rhijn
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Inderdaad, kwam los met een knal. Bedankt voor de tips, Ed. Wordt vervolgd.

moer losdraaien van flens 27 apr 2020 10:13 #16

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Mark,

Bedankt voor je bericht, je hebt nu de flens er moeiteloos af en kun je verder. Je hebt mooie foto's gemaakt van je werk. Daardoor zag ik dat de looprand van de keerring op de flens ingesleten is en je de maat 35,47 mm daar hebt gemeten. Die maat behoort 36 mm te zijn en ben je ruim 0.5 mm kwijt en is net genoeg om de keerring te laten lekken. Je kan het laten afdraaien/slijpen tot het weer glad is maar dan moet je ook een keerring kopen die 1 mm binnenmaat kleiner is. Je kan beter een andere gebruikte flens kopen die Broekhuis, de Knalpot in Zeeland of de Hobbyist zal hebben. Je kan dan de normale keerring gebruiken. Dat de looprand zo afgesleten is komt ook omdat men voor montage de lip van de keerring en de flens niet in heeft geolied. Nu je toch bezig bent kun je gelijk ook de kleine keerring van drukstift in de deksel vernieuwen en zijn die vaak slecht en lekt dan ook vaak. De Hobbyist heeft deze speciale keerringen en zijn vrij duur maar het zij wel heel goede keerringen. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel van je. Succes en maak er wat van.

Groetjes, Ed. Steur.

moer losdraaien van flens 28 apr 2020 07:21 #17

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
BMW MONO REVUE nr 4 bladz 12 van 2005

Tip van de maand.
Op de uitgaande as van de versnellingsbak in onze mono's zit een knobbeltje waar men de aandrijfflens op de uitgaande as kan lostrekken. De hardyschijf die voor de overbrenging zorgt op de aandrijfas wordt gecentreerd door het pijpje dat voor op de aandrijfas over het knobbeltje schuift met montage. Omdat het pijpje aan de voorkant open is kan daar water met vuil bijkomen en gaat het roesten. Om dat te voorkomen heb ik een trapezium rubbertje van een waterkraan gevonden bij de Praxis dat je alleen in een setje kan kopen € 4.95 met andere kraanleertjes. Het trapezium rubbertje schuif ik over het knobbeltje van de uitgaande as en stop ik wat vet in het pijpje en sluit het prima aan. Het rubbertje is goed bestand tegen vet. De rubbertjes zijn niet makkelijk te vinden maar de Praxis heeft het met de aanbiedingen wel. Ik rij met mijn R27 al jaren rond met dit afsluitend rubbertje en is het een uitstekende oplossing tegen vuil, slijtage en roest.

Ed Steur.

moer losdraaien van flens 03 mei 2020 22:21 #18

• Mark van Rhijn
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Alles gemonteerd (nieuwe flens), en rijdt inmiddels weer. Overal (nog) droog zoals het hoort.
Laatste foto's om te compleet te maken.
Groet,
Mark

moer losdraaien van flens 03 mei 2020 22:26 #19

• Mark van Rhijn
  • Bezoeker
  • Bezoeker
    Publiek
Vergeet ik deze nog...

moer losdraaien van flens 04 mei 2020 01:31 #20

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Beste Marc,
Bedankt voor je bericht en je het allemaal goed voor elkaar hebt gekregen. Je motor rijdt weer en ben je van de olielekkage af. Voordeel is dat je nu een nieuwe moer op de uitgaande as hebt en je de volgende keer weet hoe alles moet. Gefeliciteerd en dank voor je mooie fotoreportage.

Groet, Ed.

• Pagina:
  • 1