Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vraag

Neutraal lampje 29 apr 2020 14:21 #1

• Cornelis Hoogeboom
  • Cornelis Hoogeboom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn neutraal versnellingslampje is van mijn R26 is nog goed en krijgt ook stroom maar
gaat niet aan als ik hem in z'n vrij zet. Ik heb de massa gecontroleerd op de versnellingsbak en merk dat die niet werkt. Weet iemand wat de evt. oorzaak kan zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Neutraal lampje 04 mei 2020 01:50 #2

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
  • BMW Mono Club Technische vraagbaak
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Cornelis,
Ik neem aan dat je het lampje zelf hebt gecontroleerd en heel is want je geeft dit niet aan. De eerste mogelijkheid om de oorzaak te vinden is het volgende. Haal de draad los van het vrijstand contact van je bak. Neem een universeel meter en zet die op de lage weerstandsmeting. Sommige meters hebben ook een piepje en hoor je als je de meetpennen met elkaar raakt. Meet met een meetpen op de bak en de andere meetpen op het vrijstand contact van de bak. Hoor je een piepje en slaat de meter dan vol uit? Zo ja dan is dat goed. Als dit niet zo is dan is er iets met het contact in de bak mis. Wat ook wel eens mis, zeker bij een R27 dat je bak geen massa heeft aan je frame en dus ook aan de min van de akku. Ik hoor wel van je bevindingen. Groeten, Ed. Steur.

Neutraal lampje 04 mei 2020 01:53 #3

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Als je gaat meten zorg dan wel dat je bek in de vrijstand staat!!.

Neutraal lampje 04 mei 2020 15:18 #4

• Cornelis Hoogeboom
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Ed, ik heb de massa gemeten maar maakt geen kontakt. Heb de bak inmiddels open en er zit ongeveer 2 mm ruimte tussen de nokjes maar ik begrijp niet hoe dit is gekomen, de verzonken bout van de versnellingsschijf zit ook muurvast. Ik heb de veer gebogen en hij maakt weer contact, maar ik zou wel de oorzaak willen weten.

Neutraal lampje 04 mei 2020 16:42 #5

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hallo Cornelis,
Na je bericht gelezen te hebben snap ik niet goed wat jij bedoelt. Je hebt je bak open gehad en wat je hebt gedaan weet ik niet. Belangrijk is dat achter je schakelpedaal en je bak een ring hoort te zitten, dat is meestal 1 mm dik en dat heft de zijdelingse speling van de schakelanker op. Daar mag maar 0.1 mm tussen zitten. Bijna spelingloos dus. Die ring is heel belangrijk. Je hebt de achterdeksel eerder los gehad en heb je misschien de contact veer van de vrijstandlampje wat verbogen en dan maakt het geen contact meer en brandt je lampje niet. Welke verzonken bout van de versnellingschijf bedoel je? De versnellingsselector schijf die vast zit met een borgclip/ring mag ook bijna geen speling hebben omdat die anders tegen het schakelanker gaat lopen en dan schakelt het niet fijn. Dit is dus ook de reden dat een ring achter je schakelpedaal hoort te zitten. Is het eenmaal spelingsloos dan moet je de contactveer afstellen zodat beide nokjes elkaar raken in de vrijstand. Dat doe ik altijd op het zicht en zodra de achterdeksel er op zit meet ik het altijd meteen na. Ik denk dat jij geen ring achter je schakelpedaal hebt zitten, klopt dat ? Ring er achter doen en schakelpedaal even monteren en kijken of je bijna geen speling hebt. Kom je er niet uit hoor ik het wel van je.

Succes en groetjes, Ed

Neutraal lampje 04 mei 2020 22:14 #6

• Cornelis Hoogeboom
  • Junior Lid
  • Junior Lid
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Ed.
Zoals je vroeg heb ik wel een ring van 1mm achter het schakelpedaal. ( is de as van de versnellingsschijf selertor stelbaar, kan ik hem iets dieper tikken ? Misschien vandaar die 2mm speling!
want de selector zit tegen de circlip aan en het versnellingsanker zit vrijwel tegen de selector aan

Neutraal lampje 05 mei 2020 09:57 #7

• Ed Steur
  • Ed Steur's Profielfoto
    Lid van de BMW Mono Club
  • Ontvangen bedankjes 67
Hoi Cornelis,

De selector zit op een vaste as, als die teveel ruimte heeft kun je alleen achter de borgclip een dunne passende
ring leggen. Ik denk dat je per ongeluk gewoon het contact veerblad verbogen had met je werkzaamheden. Kijk
maar of er teveel ruimte op de as zit van de selector. Dan moet het goed zijn. Groetjes, Ed.

• Pagina:
  • 1